Hur tillgänglig är Kristdemokraternas valstuga?

 
De valarbetare som arbetade när jag besökte Kristdemokraterna var Margot Lundborg och Elisabeth Bjurbo. Det blir direkt ett minus eftersom Kristdemokraterna har ett rejält trappsteg in i valstugan vilket gör det omöjligt för en person som använder rullstol att komma in. När jag frågar Margot och Elisabeth om de har partimaterial i alternativa format vet de inte hur de skulle göra om det kom en döv person och vill prata i valstugan. De har inget partimaterial på lätt svenska och saknar information i punktskrift.

Margot säger att de serverar besökarna kaffe, vatten och saft. Hon är noga med att påpeka att kakorna är hembakade. När jag börjar prata om astmatiker och allergiker är båda överrens om att ingen får röka i valstugan. De är också eniga om att man som valarbetare ska tänka på att inte ha för mycket parfym. Enligt valarbetarna har Kristdemokraterna i Gävle medlemmar med synliga funktionsnedsättningar. Det går till och med att kryssa in en Kristdemokrat med funktionsnedsättning i kommunen eller landstinget. Min avslutningsfråga handlar om ifall valarbetarna vet hur Kristdemokraterna ställer sig i tillgänglighetsfrågan. Svaret blev ”Vi arbetar mycket för att fler handikappade att komma ut ut på arbetsmarknaden.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0