Vilket parti välkomnar personer med funktionsnedsättning?

Det pratas för lite funktionshinderpolitik i valrörelsen. Som förbundsstyrelseledamot i DHR försöker jag ändå få ut förbundets krav i paneldebatter, på insändarsidor och genom debattartiklar. I år fokuserar DHR på arbetsmarknadsfrågor, hjälpmedelsfrågor och rehabilitering. Eftersom jag arbetar dygnet runt med tillgänglighetsfrågan kan jag inte låta bli att även lyfta detta i debatten. Det handlar bland annat om tillgängligheten till valstugorna.
 
Du ska förstås inte rösta på ett parti bara beroende på om valstugan har ramp eller trappa vid entrén. Partiernas ideologier och valmanifest ska avgöra vart du lägger din röst, men jag kan inte låta bli att nu pressentera min undersökning om tillgängligheten i valstugorna. Det är viktigt. Det handlar ju om partiet bokstavligen välkomnar och intresserar sig för att göra personer med funktionsnedsättning delaktiga i sitt parti eller inte. När jag besökt Gävles valstugor och påpekat att valstugorna är otillgängliga får jag alltid samma svar. ”Det är inte meningen att du ska gå in i valstugan. Det är ett förråd, en lokal som bara valstugans arbetar ska gå in i”. Jo, jag vet att alla väljare/medborgare står utanför valstugan och får information från partierna på gator och torg. Man behöver inte bokstavligen gå in i valstugan. Men jag ger mig inte utan vill ändå lyfta den symboliskt intressanta frågan. Ska jag, i rullstol, verkligen rösta på ett parti som utestänger mig från valstugan?
 
Många jag pratat med blir lite irriterade och ifrågasätter om jag nu inte överdriver och är för petig i mitt tillgänglighetsarbete. Många partier i Gävle har lokalt aktiva medlemar som är personer med funktionsnedsättning, vissa använder rullstol. Varför får inte dessa människor möjlighet att arbeta på lika villkor som andra partimedlemmar i valstugan? Borde det inte vara så att alla partimedlemmar oberoende kön, nationalitet, sexuell läggning, religion och funktionsnedsättning ska ges möjlighet att arbeta i valstugan? Det parti som vill ha en röst från en person med funktionsnedsättning borde väl bjuda in alla? Jag ska nu därför ta reda på vilket parti i Gävle som har den mest tillgängliga valstugan. Följer du min blogg de kommande dagarna får du ta del av all information när det ena partiet efter den andra ska redovisas. Sedan är det upp till dig att själv välja vart din värdefulla röst går i valet den 14 september.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0