Barns delaktighet och inflytande del 1 av 3

Torsdagen den 19 november arrangerade Region Gävleborg en inspirationsdag för brukarorganisationer, medarbetare, förtroendevalda och chefer inom socialtjänstens och Region Gävleborgs verksamheter som arbetar med och för barn i vårt län. Det handlade om barns delaktighet och inflytande, och jag deltog på uppdrag av HSO-X (Handikappförbunden i Gävleborg). Egentligen borde det väl vara en självklar sak att om exempelvis ett barn med funktionsnedsättning behöver habilitering så borde barnet själv få vara delaktig och ha inflytande, men det är förstås inte alltid så. Innan Sverige skrev under FNs barnkonvention för flera år sedan så var alla rörande överens om att andra visste bättre än barnet själv. I dag vet vi att i allt som rör personer med funktionsnedsättning ska även personer med funktionsnedsättning få vara med och påverka. En intressant reflektion är dock att på Region Gävleborgs temadag om att vi måste bli bättre på att lyssna på barnets behov och ta hänsyn till deras åsikter, fanns inget barn med. Där fanns bara vuxna som berättade för andra vuxna om att barns delaktighet och inflytande är viktigt.
 
Regionråd Hannah-Karin Linck, som också är ordförande i region Gävleborgs hälso- och sjukvårdsnämnd, inledde dagen med att berätta att socialtjänsten och vård och omsorgssektorn har blivit bättre. Men mycket återstår förstås för fulländad delaktighet och inflytande. FNs barnkonvention och Barnombudsmannen ger tydliga riktlinjer. Socialtjänstlagen och andra lagar ställer krav. Och för att lyckas tror Hannah-Karin den viktigaste pusselbiten är att vi hittar modeller så politiker och tjänstemän i kommuner och regionen arbetar tillsammans. Hon menade att det är extra viktigt när det handlar om barn med speciella behov.
 
Janna Törneman och Martina Blombergsson, utredare på Barnombudsmannen, berättade om myndighetens arbete. Under åren har många olika undersökningar gjorts, men det viktigaste man kan konstatera är att barn vill vara delaktiga och ha inflytande. Barn vill att vuxna ska se dem och lyssna på dem. Barnet är rättighetsbärare när det gäller att få vara delaktig. Barnet är alltid den främsta experten utifrån sitt individuella perspektiv. Om vi lyssnat mer på barnet hade vi sluppit mycket elände, konstaterar Barnombudsmannen samtidigt som myndighetens undersökningar visar brister hos flera kommuner, regioner och landsting. Många barn vet inte vart de kan få hjälp och känner inte alls till vilket stöd socialtjänsten ger. Barnombudsmannen kan inte nog poängtera betydelsen av att ta vara på barnets åsikter. Och om barnet ritar, leker, säger eller på annat sätt uttrycker sig så att du misstänker att barnet utsatts för våld eller övergrepp ska du väga agera direkt.
 
Just nu sitter Barnombudsmannen och sammanställer över hundra intervjuer som myndigheten gjort med barn med funktionsnedsättning. I mars 2016 räknar man med att vara klar med en rapport om barnens livssituation och behov, om vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt.
 
Fortsättning imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0