Borde jag lämna in flera anmälningar till DO?

Jag och frugan ska på teater i Stockholm den 24/1. Jag hade ett presentkort hos Resia och tänkte använda det för att köpa SJ-tågbiljetter mellan Gävle och Stockholm. Men när jag ringde dem under förmiddagen i torsdags fick jag beskedet att jag måste ta mig till deras butik för att lämna fram presentkortet. På eftermiddagen när jag stod utanför Resiabutiken i Gävle var det fyra trappsteg in i butiken. Frågan är nu om jag borde lämna in flera anmälningar till DO? Och till saken hör att jag knappt kan visa mig i Gävle utan att folk blir nervösa.... Och efter att jag de senaste dagarna varit i båda lokaltidningarna och i lokalradion har det inte blivit bättre.

En man som arbetar i Resiabutiken fick syn på mig och kom bokstavligen springande ut på gatan. Jag han inte öppna munnen innan han förklarat att fastighetsägaren sagt att huset är K-märkt så de får tyvärr inte bygga en ramp. Han var verkligen stressad. Jag förklarade att jag bara ville använda mitt presentkort och boka tågbiljetter. Jag orkade inte bråka... Sa att det inte är okej, men att jag får stå ut med att sitta här utanför och butiksbiträdet kan ju hjälpa mig ändå. Resia-mannen behövde en massa information, namn, adress osv... För att boka. Han hade aldrig tidigare bokat rullstolsplats och blandade ihop kategorierna "handikapplats", "rullstolsplats" och "rullstolsplats med stol". För att göra en lång historia kortare kan jag berätta att jag stod utanför butiken i nästan en timme och den där mannen sprang in och ut säkert tjugo gånger.

Och plötsligt när jag stod där utanför och väntade kommer en kvinna fram till mig. Hon säger att hon är från lokaltidningen Gefle Dagblad och berättade att de arbetade med en artikel om hur bankerna behandlar sina kunder. Hon ville bara ställa en fråga om hur jag upplevt min senaste kontakt med banken. Ni skulle ha sett minen på Resia-mannen när han tittar ut och ser mig bli fotograferad utanför Resiabutiken. När han kom ut hade kvinnan från tidningen gått och han sa ingenting om fotograferingen.

En av anledningarna till att Resia-mannen fick springa ut och in så många gånger var att hans bokningssystem inte hittade någon rullstolsplats på det tåg som jag ville åka. Det är inget svårt att boka, sa jag, det står ju i tidtabellen att tåget går klockan 11.12 från Gävle och att det är ett regionaltåg. Det brukar aldrig vara några problem. Rasia-mannen ringde till och med hans huvudkontor, han kontrollerade vilket tågtyp det var och... Ja, jag upplevde det som att han gjorde allt han kunde. Till slut tröttnade jag och det började bli kallt. Jag bokar den här resan själv när jag kommer hem, sa jag, och gick därifrån.

När jag kom hem loggade jag in på www.sj.se. Jag anser mig kunna hantera deras sajt bra eftersom jag bokat tusentals resor för alla mina föreläsningar och förtroendeuppdrag under åren. Jag hittade regionaltåget som lämnar Gävle klockan 11.12 lördagen den 24/1 och bokade biljetten. Men när jag skulle reservera en speciell plats för att berätta för SJ att jag är rullstolsanvändare blev det problem. Jag har aldrig varit med om detta förr trots att jag reser så mycket. Det gick att boka handikapplats, men tåget saknade rullstolsplatsen. Det kan inte vara möjligt tänkte jag och ringde SJ för att boka biljetten på telefonen. Men hon jag pratade med lät plötligt mycket förvånad och pratade med en kollega, men kunde inte konstatera annat än att jag inte kunde åka med. Men, sa jag, SJ kan väl inte köra med tåg som utestänger personer som använder rullstol? Jo, det verkar vara så, sa kvinnan och berättade att hon aldrig varit med om detta förr förutom för några dagar sedan då en annan person som använder rullstol skulle åka. Så det finns alltså fler SJ tåg som utestänger rullstolsanvändare sa jag? Hon tyckte detta var märkligt och bad mig ringa till SJs huvudkontor. Det kanske är något nytt från årsskiftet, sa kvinnan.

Kommentarer
Postat av: Ritva Korva Thuresson

Hej! Jag tycker att du ska göra en anmälan, varför ska vi stå ute och handla, tänk en dag med regn och rusk eller full snöstorm. Det är bara att skicka in en anmälan.
Hälsningar från Ritva Korva Thuresson

2015-01-10 @ 22:46:01
Postat av: Ritva Korva Thuresson

Hej! Jag tycker att du ska göra en anmälan, varför ska vi stå ute och handla, tänk en dag med regn och rusk eller full snöstorm. Det är bara att skicka in en anmälan.
Hälsningar från Ritva Korva Thuresson

2015-01-10 @ 22:46:25
Postat av: Björn

Hang them high!
Själv klart ska du anmäla dem, de kunde ha gjort det smidigare genom att gett dig ett nytt elektronisk presentkort plus 250 kr pga strul som goodwill. Det hade blivit billigare för dem.

2015-01-16 @ 11:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0