Min andra anmälan eftersom otillgänglighet är diskriminering

 
Jag är inte rädd för att upplevas som rättshaverist och lämnar därför in ytterligare en anmälan eftersom jag upplevt ännu en otillgänglighet som jag betraktar som diskriminering. Jag har en rättighet att få samma förutsättningar att ta del av allt på samma sätt som andra. Men eftersom jag, i hela mitt liv, tagit mig fram med gummidäck istället för gummisulor på skorna har jag tvingats stå ut med att dagligen ändra i min vardag utifrån en otillgänglig miljö. Nu är det slut på det.
 
Från och med nu kommer jag, och jag uppmanar dig att göra detsamma, använda den nya diskrimineringslagen som betraktar otillgänglighet som en form av diskriminering så fort jag ställs inför en situation där lagen kan användas.I mitt förra blogginlägg berättade jag om Resia och SJ. Jag har aldrig haft så många bloggläsare och jag har aldrig fått så många kommentarer/reflektioner i sociala medier som nu. Jag vill tacka alla som läser, ger mig råd och stödjer i kampen för ett sammhälle mer tillgängligt och användbart för alla. De flesta kommentarer jag fått handlar om att jag borde anmäla både Resia och SJ. Jag håller med om att båda händelserna är exempel på diskriminering, men efter att ha läst den nya lagen noga har jag kommit fram till att jag har betydligt större möjligheter att driva SJ-ärendet än Resia. Det betyder inte att jag aldrig kommer lämna in en DO-anmälan på Resia eller något liknande fall. Men just nu känner jag att mitt fokus läggs på SJ, och jag väntar med spänning på vad Diskrimineringsombudsmannen kommer fram till. Anser Diskrimineringsombudsmannen att det är diskriminering att en person som använder rullstol inte får åka med vilket SJ-tåg man vill? Så fort jag får svar kommer naturligtvis alla mina trogna bloggläsare vara dem som först får veta hur detta går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0