Några bilder från Almedalen


Dagarna i Visby är härliga men kaotiska. Jag kastas från den ena grejen efter den andra. Och trots att jag har ett hyfsat förberett program varje dag om vilka seminarium, mingel, prova-på-aktiviteter och annat smått och gott som ska avverkas så handlar det mycket om improvisation. Ena sekunden dansar jag med Bolibompa Draken.


Nästa sekund provar jag på, och inser förskräckelsen, i att gå i ett minfält. Jag har besökt massor av seminarium och tillfälligt byggda montrar, men tyvärr är många otillgängliga för mig. Jag berättar mer i kommande blogg uppdateringar.



Under tisdag eftermiddag deltog jag på tidningen Föräldrakrafts stora seminarium om arbetsmarknadsfrågor. Alla partier var representerade och debatterade under rubriken "Vägen till arbete för personer med funktionsnedsättning". Personligen tycker jag det är mycket prat om särlösningar som lönebidrag, det diskuteras om det heter funktionsnedsättning eller funktionsvariationet och man pratar hjälpmedel, Funka-utredning, kostnader osv, osv. Sluta prata, säg Handikappade och ge oss helt enkelt förutsättningar att lättare få riktiga jobb. Tycker jag. Efter seminariet deltog jag förstås på minglet och träffade massor med spännande människor för att prata funktionshinderpolitik. Ja, jag drack förstås rosévin men jag hade inte rosa skjorta på mig.


I minglet på Visbys gator och torg träffade jag plötsligt en Tillgänglighetstaxi. Alla personer som använder rullstol och inte gillar kullersten och branta backar får åka med. Men jag tycker lite synd om den svettige cyklisten.

Kommentarer
Postat av: Linda Divkovic

Hej Lars-Göran! Tack för att du kom förbi vår utställning mot minor, det var trevligt att få en liten pratstund med dig och din vän. Ha en fin sommar! Hälsningar, Linda

2015-07-08 @ 11:35:40
URL: http://www.fn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0