Otillgängliga Almedalen

Många lokaler i Visby är otillgängliga vilket gör att jag, som sitter i rullstol, inte kan ta del av allt. Under mina dagar på ön har jag deltagit i massor av spännande saker, men att inte kunna välja seminarium, mingel och andra arrangemang utifrån mina intressen känns fel. Jag måste först och främst välja aktiviteter som väljer att välkomna mig genom att arrangören är i en tillgängliga lokaler. På Almedalsveckans hemsida kan jag läsa att Almedalen ”utvecklats till att bli Sveriges största politiska mötesplats. Genom demokrati och öppenhet ger veckan alla som vill debattera samhällsfrågor möjlighet att delta. Öppenheten och tillgängligheten under Almedalsveckan är unik både för Sverige och övriga världen. Alla evenemang under veckan är kostnadsfria och öppna för alla.
Tyvärr är dessa vackra ord inget som gäller mig.

Här kommer några exempel på aktörer som, på grund av att de varit i otillgängliga lokaler, får ett stort minus från mig.

Hejdigitalt arrangerade flera seminarium i otillgängliga lokaler så jag kunde exempelvis inte delta på seminariet ”Bloggen som värdeskapare för dina frågor”.

Svenska Taxiförbundet arrangerade ett seminarium med rubriken ”Nollvision för färdtjänsten”, men enligt informationen på Almedalsveckan stod inget om att lokalen är tillgänglig för mig i rullstol. När jag pratade med någon från Taxiförbundet sa de att lokalen var tillgänglig genom en tillfällig ramp. Men eftersom rampen inte levde upp till lagkrav på tillgänglighet valde jag att avstå.

Danderyds sjukhus arrangerade ett seminarium om hur ny teknik kan revolutionera rehabilitering. Men seminariet genomfördes i otillgängliga lokaler så jag kom inte in.

När Business Arena och Fastighetsnytt arrangerade seminarium om stadsplanering, bostäder och infrastruktur kunde jag inte vara med eftersom de valt otillgängliga lokaler.

När studieförbundet ABF arrangerade seminarium för att diskutera folkrörelsens betydelse fanns ingen information i Almedalens program om att lokalen var tillgänglig så jag valde att inte ens försöka gå dit.

När Unionen arrangerade seminarium om utmaningar på framtidens arbetsmarknad ville jag vara med. Men eftersom det inte fanns någon information i programbladet om att arrangemanget gjordes i en tillgänglig lokal fick jag hitta på någonting annat.

När Pacta arrangerade seminarium om mångfald och integration kunde jag inte vara med eftersom lokalen inte var tillgänglig för personer som använder rullstol.

När Sveriges Arkitekter arrangerade seminarium om bostadsbyggande valde jag att avstå. Jag välkomnades till deras lokal genom en speciell entré, något som jag inte tycker är okej. Jag vill förstås välkomnas på samma sätt som andra genom huvudentrén. Det ska inte spela någon roll om man tar sig fram med gummisulor på fötterna eller, som jag, gummidäck. Det ska vara samma entré för alla.

Det blev nästan komiskt när Bygdegårdarnas Riksförbund, Studieförbundet Vuxenskolan, Riksteatern och Ideell Kulturallians arrangerade seminarium om allas rätt till kultur i otillgängliga lokaler som utestängde mig i rullstol.

Regeringens framtidsseminarium med underrubriken ”underbara dagar framför oss?” tyckte jag verkade intressant. Men eftersom regeringen valde att lägga seminariet i en otillgänglig lokal så fick jag inte vara med.

Folkets Hus och Parker arrangerade ett seminarium med rubriken ”Tillgängliga mötesplatser för alla”. En av talarna var kulturministern Alice Bah Kuhnke. Det hade varit riktigt spännande att se, men eftersom arrangemanget var i en otillgänglig lokal så kunde jag inte släppas in.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken lokal är tillgänglig för alla?

Svar: Där det är både trapp och ramp vid entrén. Lokalen ska vara utrustad med hörselslinga och arrangeras där ett möte är det bra om dör finns teckentolk för döv, eller en skrivtolk. Information som delas ut under arrangemanget ska kunna erbjudas i alternativa format.
Lars-Göran Waden

2015-07-05 @ 11:13:31
Postat av: Rebecca

Var nere på Volvo ocean race efter målgången här i Göteborg för någon vecka sen. Hade tittat i programmet innan. Fanns massor tält med företag och aktiviteter jag ville kolla in. Men jag kom ju inte in! Det var ett par ställen som hade ramp och anpassade. Men restaurangerna och serveringarna hade trappor upp, ingen ramp. Så dag 2 och 3 såg jag till att ha ätit innan! Försvarsmakten hade en lång trappa till sitt tält... och stena line som körde en extra direkt båt över under de sista dagarna, hade ingen båt som var anpassad för personer i rullstol. :( ...

Svar: Inte OK
Lars-Göran Waden

2015-07-05 @ 17:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0