Smått och gott från min tid på ön

Förutom min diskrimineringsanmälan på grund av Almedalens otillgänglighet som troligtvis inte gått någon obemärkt förbi har jag förstås gjort en hel del annat smått och gott. Jag bevakar exempelvis alla partiledartal.


När Centerpartiets ledare Annie Lööf stod på scenen under söndagen befann jag mig nästan längst framme i publikhavet.


När Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven stod på scenen under måndagen var det så mycket folk att jag valde att bevaka talet från Aftonbladets tält.


När Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor stod på scenen under tisdagen stod jag nästan längs framme igen. Det var dock svårt att få en bra bild eftersom partiledaren stod så långt bak på scenen.

När Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson talade lämnade jag Almedalen eftersom hans politik inte intresserar mig. När Miljöpartiets Gustav Fridolin talade satt jag på ett tåg hem från Stockholm och lyssnade genom en webbsändning i Ipaden. Talen av Moderaternas Anna Kinberg Batra, Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt och Folkpartiets Jan Björklund följde jag inte live. Dessa tal tittade jag däremot på i efterhand på webben.


En av alla seminarium jag besökte arrangerades av Sveriges Arkitekter. Det handlade om utredningen Gestaltad Livsmiljö. När publiken fick möjlighet att ställa frågor tog jag mikrofonen, presenterade mig så att hela publiken fick veta att DHR var där och frågade hur utredningen tar hänsyn till personer med funktionsnedsättning. Svaret handlade mest om att det behövs mer utbildning och insatser för att förändra attityder bland människor som arbetar med att gestalta vår miljö.

För över ett år sedan fick jag veta att regeringen beslutat att Malmö kommuns stadsarkitekt Christer Larsson fått uppdraget att ta fram förslag till en ny nationell politik för form, arkitektur och design. Jag upptäckte snabbt att det inte fanns någonting i regeringens direktiv att Christer Larsson skulle tänka på tillgänglighetsfrågor. Personer med funktionsnedsättning och ordet "tillgänglighet" stod ingenstans. Det här måste jag göra någonting åt, tänkte jag och bestämde mig för att försöka få kontakt med Christer Larsson. Eftersom han arbetar i Malmö borde det inte vara svårare än att skicka ett mail till fö[email protected] tänkte jag och vipps fick vi kontakt. Några månader senare träffade jag och DHRs ombudsman och tillgänglighetsexpert Karolina Celinska, Christer Larsson och hans kollegor. Och några veckor efter vårt möte kom regeringen med ett tilläggsdirektiv till utredningen som sa att Christer Larsson även måste tänka på tillgänglighetsfrågan för personer med funktionsnedsättning. Det kändes riktigt bra att "lilla" jag och Karro kunnat påverka regeringen. I oktober ska utredningen vara klar och DHR har alltså påverkat förslagen på framtidens form, arkitektur och design innan utredningen ens skickats ut på remiss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0