Tillgänglighet, hatbrott, hälsa och arbetsmarknad

Kläder, tandborsten och lite annat smått och gott ligger utspridda på sängen. Väskan ska packas. Imorgon (lördagen den 27 juni) vid den här tiden är jag på väg. Båten lämnar Nynäshamn klockan 12.50 och jag är framme i Visby strax efter fyra. Det är inte omöjligt att jag sparkar igång min Almedalsvecka med en eftermiddagspromenad och kanske hamnar jag improvicerat på något spännande arrangemang under lördagskvällen. Men mitt planerade program börjar egentligen inte förrän på söndag. Lördagen använder jag främst för att ta mig till ön och installera mig i DHR-Gotlands fina stuga där jag bor några mil från Visby.

Jag tänker inte redan nu avslöja allt jag planerar att skriva om i min blogg, alla seminarium och mingel jag ska medverka på samt vilka personer jag hoppas få träffa och prata funktionshinderpolitik med. Men jag kan avslöja att min blogg förstås ska uppdateras varje dag och mitt Twitter och Facebook blir en plattform för dig som bokstavligen vill följa allt jag gör. Nej, jag uppdaterar inte Twitter och Facebook minut för minut, men flera inlägg per timme kan du absolut räkna med.

Det är ingen nyhet att det är tillgänglighetsfrågan som jag främst brinner för. Jag ser det som en mänsklig rättighet. Jag anser att det är diskriminering så det bara skriker om det så fort en person med nedsatt rörelseförmåga, en person som ser dåligt eller en person som inte hör så bra, utestängs och inte ges förutsättningar att delta på grund av otillgänglighet. Min Almedalsvecka kommer främst präglas av tillgänglighetsfrågan. Men du som tänker följa min blogg, mitt Twitter eller Facebook, kommer se att jag i år även har tre andra ämnesområden nerpackade. I resväskan, som nu är packad, ligger inte bara en tandborste och kläder. Där finns en ”ska-göra-lista” där det står att jag ska titta närmare på arbetsmarknaden, hälsan och hatbrott för personer med funktionsnedsättning. Jag berättar mer imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0