Boverkets samråd 5 mars 2015 - del 2 av 3

Förslag till ny bostadsanpassningslag

I mars 2013 fick Boverket i uppdrag av regeringen att se över bostadsanpassningslagen. Under hösten 2014 genomförde Boverket ett rådslagsmöte där bland annat funktionshinderförbunden fick reflektera kring förslagen. Jag representerade DHR vilket även resulterade i ett skriftligt remissvar från DHR. I december 2014 lämnade Boverket in sitt förslag till Socialdepartementet och nu får vi se om det blir någon lagändring av detta. Boverkets utredare uppmanade oss i funktionshinderförbunden att försöka påverka, opinionsbilda och ta kontakt med Socialdepartementet så kanske arbetet med en ny lag går fortare.

På samrådsmötet presenterades Boverkets förslag till ny bostadsanpassningslag. Jag väljer att inte skriva om detta i detalj i denna rapport utan hänvisar istället till den rapport jag skrev efter rådslagsmötet i höstas. Här kommer dock några exempel på lagförslag. Personer som beviljats plats på grupp- eller serviceboende ska inte kunna få bostadsanpassning. Brandskyddsåtgärder ska ingå i bostadsanpassningen. Man ska kunna få bostadsbidrag för att värna integriteten för dem som har personliga assistenter hemma genom att exempelvis bygga ett pentrykök eller dela av ett rum.

Boverket föreslår också att om jag inte följer tillgänglighetskraven i plan- och bygglagen och bygger ett nytt hus fel får jag inte bostadsanpassningsbidrag. Om kommunens bostadsbolag däremot inte följer lagen vid nybyggnation ska kommunen i efterhand få använda skattepengar i form av bostadsanpassningsbidrag för att åtgärda felet. Jag har påtalat detta både ljudligt och skriftligt flera gånger i form av vilda protester. Jag protesterade rejält även under samrådsmötet och menade att det inte är okej att Bostadsanpassningsbidraget används för att åtgärda otillgänglighet som uppstått på grund av att bostadsbolag inte följt lagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0