Trafikverkets samråd 12/3-2015 del 2

Aktuell information från regionala kollektivtrafikmyndigheterna

I Jämtland arbetar man bland annat med att sätta upp realtidsskärmar på hållplatser. Målsättningen är att förbättra möjligheten för alla resenärer att ta del av information. Jag påpekade att de måste tänka på vart och hur skärmarna placeras så alla kan komma intill och läsa. De får inte sitta för högt, en kortvuxen, ett barn eller jag som använder rullstol kan också få problem med reflexer och blänk om skärmarna sitter fel. På min önskelista stod förstås också att det är önskvärt om texten på skärmarna kan göras uppläst. I Jämtland ska även fler busshållplatser tillgänglighetsanpassas och ledsagning införs även vid byten av buss. Avslutningsvis berättade Ruth Ericsson på region Jämtland att de arbetar med att uppdatera och förnya sitt trafikförsörjningsprogram.

Ingen från Gävleborg medverkade. Antingen var de upptagna med att göra sina verksamhetsområden mer tillgängliga för fler, eller så var de ointresserade av Trafikverkets samråd med funktionshinderförbunden.

I Dalarna har det blivit svårare att åka färdtjänst eftersom det saknas fordon. I upphandlingen har troligtvis det billigaste anbudet vunnit, men ingen har kontrollerat kvalitén. Färdtjänsten utreds också ur ett användarperspektiv. Alla färdtjänstanvändare har fått möjligheten att besvara en enkät, men antalet svar är hittills få. Jag påpekade att min erfarenhet är att personer med funktionsnedsättning ofta drabbas av brister i färdtjänsten. Personerna klagar till varandra på funktionshinderorganisationernas möten och hemma slår de ilsket näven i köksbordet. Men bristerna anmäls sällan och klagomålen kommer inte till färdtjänstansvarigas kännedom. Jag har till och med träffat personer som är rädda för att klaga eftersom de då oroar sig för att bli ovänn med en handläggare och bli av med färdtjänsten. Amelie Sahlin berättade också att det mesta i Dalarna är inventerat, nu arbetar de fram en strategi för att, utifrån budgeten, ta bort otillgänglighet. På det nya resecentrumet i Falun har otillgänglighet hittats, ett nytt färdtjänstreglemente är klart och trafikförsörjningsplanen ska uppdateras. När planen revideras lovar Amelie mer detaljerade skrivelser om tillgänglighetsfrågan.

I Västernorrland är målet att öka resandet, kundnöjdheten och tillgängligheten utan att det påverkar negativt på miljön. Marika Bystedt berättade att de just nu arbetar med utmaningen att hitta ny teknik (appar, automater eller annat) för biljettköp. Hon pratade även om ett nytt periodkort som är på gång och deras arbete med att ta fram en policy för hur kollektivtrafikmyndigheten ska samverka med andra. Jag påpekade att regeringen skrivit under på att, enligt FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, personer med funktionsnedsättning ska finnas med och få tycka till i alla frågor som berör dem. I Västernorrland vill man också försöka utveckla landsortstrafiken, men sedan den senaste upphandlingen kör de med otillgängliga bussar. Jag protesterade när jag hörde att de tidigare haft tillgängliga bussar men nu väljer att ta bort tillgänglighetskrav eftersom så få busshållplatser är tillgängliga och kan användas. Jag berättade om min busstur den andra januari i år som ledde till en anmälan om diskriminering på grund av otillgänglighet. En anmälan som Diskrimineringsombudsmannen nu utreder. Förutom detta ska även Västernorrlands trafikförsörjningsplan revideras och Örnsköldsviks busstidtabell och linjedragning göras om. Jag bad Marika Bystedt ta kontakt med funktionshinderorganisationer med kunskap om personer med autism och aspergers. Är de involverade ett tidigt skede blir invanda rutiner med busstider och linjedragningar inte ett lika stort problem när de ändras.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0