Trafikverkets samråd med funktionshinderorganisationerna 12/3-2015 del 1

Mitt förtroendeuppdrag i DHR gör att jag får delta och påverka i riksdag och regering, kommuner, landsting och regioner samt myndigheter av olika slag. Myndigheten Trafikverket har då och då samrådsmöten med funktionshinderförbunden. När Trafikverket region mitts samråd nyligen träffades var jag med. I detta blogginlägg, och det kommande imorgon, får du ta del av min rapport.

Förstudie App för prator

Elin Dahlgren berättade om sin förstudie med målsättning att utveckla en applikation till IPhone med tågtider och annan relevant information om perronger och stationshus. Appen kan förstås användas av alla, men är främst tänkt som ett hjälpmedel för blinda eller personer med nedsatt synförmåga. Elin Dahlgren berättar att det finns omkring 120 000 personer i Sverige med nedsatt synförmåga, 10 000 av dem är blinda. Eftersom endast cirka 500 personer behärskar punktskrift väljer Trafikverket att satsa på appen med talad information som ett komplement till den information som vanligtvis finns på perronger och i stationshus. Personer med funktionsnedsättning har varit med i arbetet med förstudien. Nu återstår det bara att se om Trafikverket beslutar sig för att gå vidare. Om myndigheten säger ja görs en upphandling och utvecklingsarbetet går igång.

Fysisk otillgänglighet ska bort

Agneta Frejd på Trafikverket berättar att de kontinuerligt arbetar med att åtgärda brister i den fysiska tillgängligheten. Tack vare ett EU-projekt ska Mora resecentrum blir mer tillgängligt för fler. Enkelt avhjälpta hinder är bortplockade på tågstationen i Ljusdal och arbetet är i fullgång i Falun. Hofors tågstation ska få nya plattformar, en åtgärdsvalstudie på Säters tågstation ska göras och man ska fundera vidare om/när ny tågstation (Gävle Västra) ska byggas. I Njurunda får de inga nya plattformar förrän år 2018. Men det största arbetet som gjorts för mer tillgänglighet är att alla tågstationer efter Ostkustbanan och Dalabanan inventerats. En åtgärdsrapport på varje tågstation har gjorts av en fristående tillgänglighetsrådgivare. Representanter från funktionshinderrörelsen har bidragit, ur ett brukarperspektiv, i en referensgrupp. Nu gäller det bara att det avsätts pengar så att de brister i tillgängligheten man hittat i inventeringen plockas bort. Nästa steg blir troligtvis en inventering av tågstationerna mellan Sundsvall och Storlien. När jag hörde att Trafikverket då planerar att använda sig av sommarjobbare protesterade jag vilt. För att säkerställa en fullgod och inventering med hög kvalité ska Trafikverket naturligtvis anlita riktiga tillgänglighetsrådgivare som exempelvis mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0