Tillgängligt kulturarv? - del 2 av 2.

Fortsättning från igår...
 
Min föreläsning handlade om det tillgänglighetsarbete jag gjort på uppdrag av Länsstyrelsen Gävleborg i några av Världsarvets hälsingegårdar. Jag pratade även om hur bra/dåligt Riksantikvarieämbetet sköter sig när det gäller att leva upp till Sveriges strategi för genomförandet av funktionshinderspolitiken. Avslutningsvis blickade jag frammåt och menade att det är allas ansvar att göra allt mer tillgängligt för fler. Vi måste lyfta tillgänglighetsfrågan bort från att "bara" vara en "handikappfråga" och göra det till en tillväxtfaktor för fler. Vi måste sluta att främst se funktionsnedsättningen och hinder, och istället fokusera på människorna och vad de kan bidra med. Vi måste alla arbeta mer för att kontinuerligt ta bort alla enkelt avhjälpta hinder. Vi måste bli bättre på att se personer med funktionsnedsättning som resurser och möjligheter, och ha funktionsvariationer i mångfalldsarbetet vid nyanställningar.
 
Avslutningsvis radade jag upp vilka nya mål som jag tycker att Riksantikvarieämbetet borde ha i Sveriges nästa strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken.
1. Ställ tillgänglighetskrav vid bidragsgivning. Som när kulturmiljövårdsanslaget, stadsbidrag till ideella organisationer eller bidrag till forskning och utveckling betalas ut.
2. Anställ fler personer med funktionsnedsättning.
3. Sprid information, rådgivning och utbildning till alla som arbetar med kulturmiljöer.
4. Lyft positiva exempel där det blivit mer tillgängligt för fler.
5. Uppmuntra till integrering av funktionshinderperspektivet i ordinarie verksamhet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0