ITS Informationstekniska standardiseringen - del 1 av 3

Tack vare mitt uppdrag som förbundsstyrelseledamot i DHR är jag bland annat engagerad i Post och Telestyrelsens samråd med funktionshinderorganisationerna. Och tack vare det hamnade jag nyligen på ett intressant möte. I detta blogginlägg, och det som kommer imorgon och i övermorgon, lämnar jag härmed en rapport.
 
 
 
Det var tråkigt att se SKLs nya lokaler i Kista, som ITS lånat för detta möte. Trots att lokalerna är nyrenoverade så det till och med luktade målarfärg var färgkontrasterna mellan vägg och ljusknappar otroligt dåliga ur tillgänglighetssynpunkt. Ser du den svarta ljusknappen på den svara väggen? Om jag går riktigt nära med kameran och sätter på blixten så ser du bättre.
 
 
ITS (Informationstekniska standardiseringen) är Sveriges motsvarighet till EUs ETSI (European Telecommunications standards institut). På EU-nivå arbetar man fram standardiseringar, guidelines och rekomendationer i sammarbete med nationerna. Och ITS blir därmed ETSIs förlängda arm till Sverige. I ITS finns arbetsgrupperna Human Factors working group och ICT (Information and communications technology) Accessibility forum. Båda arbetsgrupperna träffades onsdagen den 9 september, och jag halkade in på ett bananskal. Jag tillfrågades eftersom jag är DHRs representant i Post och Telestyrelsens samråd med funktionshinderorganisationerna. På mötet, som arrangerad i otillgänglig lokal utan hörselslinga och dåliga färgkontraster, fanns representanter från både myndigheter, företag och funktionshinderorganisationer.
 
Nytt från ETSI
 
ETSI är en kommité för att göra information och kommunikation mer tillgänglig för fler. ETSI tar fram styrande standarder (dock inte tvingande) och frivilliga guider och rekomendationer som fastslår normer inom hela EU. Den 9 september, då mötet arrangerades, var det bara några dagar kvar tills en ny standard för förmedlingstjänster offentliggörs. Ingen har hittills röstat nej, men representanter från Sveriges dövas riksförbund är inte nöjda. Representanter från Synskadades riksförbund påpekar att inte ens dokumentationen är tillgänglig. Det sistnämnda försvaras med att ETSI använder gamla mallar och otillgänglig programvara, men ETSI arbetar för att det ska bli bättre på sikt. De dövas kritik bemöts med förklaring om att standarden bara beskriver "golvet". Standarden reglerar minimum grundkrav. Sedan är det upp till varje land att ställa mer krav utifrån användares behov.
 
Förutom standarden för förmedlingstjänster arbetar ETSI nu med utformning av textinformation i nödläge så informationen snabbt nås ut och förstås. ETSI uppdaterar också utformningen av upplevelsen av e-tjänster, ETSI tar fram designguider och försöker utvidga tillgänglighetsnormen till en global standard.
 
Fortsättning imorgon...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0