Teaterprojektet - Det funkar

Det funkar är ett teaterprojekt som behandlar och åskådliggör personer med funktionsnedsättningars vardag. Med hjälp av korta filmatiserade vardagssituationer blandade med humor, insikt, eftertanke och tillgänglighetsfokusering. Exempel: Hur slipper man öppna sex paket mjölk innan man hittar filen om man är blind? Hur stänger man av brandlarmet som sitter i taket om man sitter i rullstol? Hur kommunicerar en döv med en blind?
 
Projektet blev till tack vare pengar från Arvsfonden. Projektägare är Kulturens bildningsverksamhet, studieförbundet för kulturutövare. Samarbetspartners är Amatörteaterns riksförbund. Projektledare är Johan Seige. Med hjälp av humor vill Teaterprojektet Det funkar visa vardagliga situationer för att öka förståelsen för hur det är att leva med en funktionsnedsättning. Förutom sex kortfilmer har projektet resulterat i teaterföreställningen "Blindgångaren" och en antologi.
 
Jag kan förstås inte låta bli att lägga näsan i blöt och blanda mig in i spännande projekt som har med funktionshinderfrågor att göra. Under det senaste året har jag därför bidragit till projektet genom att hålla i skrivarkurser där personer med funktionsnedsättning varit med. Utvalda texter ligger till grund för den kommande antologin där jag förstås också har skrivit. Jag har även bidragit i manusarbetet till kortfilmerna. De närmaste dagarna kommer jag nu visa filmerna här i min blogg. Det är sex filmer, så det kommer alltså dyka upp en ny film varje dag under hela veckan. Avslutningsvis publicerar jag även en inspelning av pjäsen "Blindgångaren". Alla filmer hittar du förstås även på Youtube. Där finns filmerna också syntolkade och textade.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0