ABFs studiekommitté 15-03-2016 Del 1 av 3

ABF är Sveriges största studieförbund med aktiviteter i landets alla kommuner. ABF grundades 1912 och har idag 750 000 cirkeldeltagare per år. 2015 visar dock statistiken en nedgång i antalet studiecirkeltimmar för funktionshinderrörelsen. ABF består just nu av 59 medlemsorganisationer och 54 organisationer med samarbetsavtal. Den senaste tiden har Attention lämnat ABF och föreningen Forum kvinnor med funktionsnedsättning ska skriva ett samarbetsavtal. Förutom att jag, sedan några år, är erkättare i ABFs förbundsstyrelse har mitt DHR-engagemang gjort att jag även sitter i ABFs studiekommitté.
 
På mötena, som arrangeras två gånger per år, finns det sällan en spikad dagordning. Mötet har mer en karaktär av samtalsforum kring något tema. En dialog och ett erfaranhetsutbyte om funktionshinderpolitiska frågor med fokus på ABF och folkbildning. Så var mötet tisdagen den 15 mars 2016 på Scandic Klara i Stockholm också. De kommande dagarna får du läsa min rapport från mötet här i bloggen. Respektive förening berättade vad som är aktuellt hos dem just nu. Jag väljer att i denna rapport inte djupdyka i allt som presenterades utan väljer endast några saker som jag upplevde vara extra intressant.
 
Dyslexiförbundet FLMS är en av få funktionshinderorganisationer som växer och får fler medlemmar. De arbetar bland annat för att studerande som är i behov av hjälpmedel även får använda dem vid nationella prov. I oktober har de kongress. I juni har Reumatikerförbundet, som fyllde 70 år ifjol, sin kongress. Psoriasisförbundet är nöjda eftersom WHO uppgraderat psoriasis från kosmetisk sjukdom till en riktig diagnos. Samtidigt ska Socialstyrelsen ta fram nationella riktlinjer. Organisationens nya förbundsstyrelse har vänt allt upp och ner och ser avdelningar och distrikt som Psoriasisförbundets motor.
 
Fortsättning imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0