Träffade Boverkets generaldirektör

När Boverkets samråd med funktionshinderorganisationerna träffades den 18 februari i Karlskrona var inte bara jag där. Förutom alla ordinarie från Boverket och representanter från funktionshinderorganisationerna var myndighetens samtliga avdelningschefer inbjudna. Och självaste chefen, alltså generaldirektör Janna Valik. Hon påpekade flera gånger att personer med funktionsnedsättnings perspektiv är viktiga för Boverket. Janna Valik uppmuntrade oss att reflektera kring utredningen Gestaltad Livsmiljö (som jag skrivit om förr) som nu är ute på remiss. Och självklart får Boverket ett svar från DHR, den funktionshinderorganisationen som jag representerar. Enligt Boverket behöver Sverige 700 000 fler bostäder. Det är lika mycket som två nya miljonprogram. Under 2015 har Boverket besökt 55 kommuner för att lyssna hur läget är lokalt ute i landet. Det största problemet verkar vara finansiering.
 
Jag pratade med Janna Valik och plan- och bygglagen. Det finns alltid saker som kan bli bättre, men generellt är PBL förhållandevis bra. Problemet är att lagen i många fall inte följs. Vi ska värna om kommuners, landstings och regioners självstyre, men när lagar tolkas olika och många tänjer på gränser kan jag tänka mig att rösta för mer diktatur. Det ska inte spela någon roll hur bra personer med funktionsnedsättning har det beroende på vart man bor. Janna Valik håller med mig. Och när Boverket själva nyligen kontrollerat om kommuner lever upp till krav enligt PBL och de så kallande enkelt avhjälpta hindren visar det sig att det i vissa fall är så mycket som 60 procent av kommunerna som bryter mot regler. När jag uppdaterar min blogg nästa gång får du läsa mer om detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0