Funk i 4D - Landet runt

Det var länge sedan jag var "anställd". Sedan jag startade mitt företag 2007 är det bara mina föreläsningar och inventeringar om tillgänglighet och bemötandefrågor som jag livnärt mig på. Men tack vare ett spännande samarbete med Kulturens Bildningsförbund är jag, under 2016, anlitad månadsvis med en projektanställning på 20 procent. Mitt uppdrag är att vara kommunikatör och spindeln i nätet bland kommuner och funktionshinderorganisationer i ett nytt Arvsfondenprojekt. Och det handlar förstås om tillgänglighet.
 
 
För första gången i Svensk historia är målsättningen att skapa en teaterföreställning som är 100 procent funktionsanpassad, av, med och för människor med eller utan funktionsnedsättning. Föreställningen kommer sedan turnera från norr till söder, öst och väster i Sverige.
 
Alla människor har rätt att ta del av, och vara aktiv i, kulturlivet utifrån sina önskemål och möjligheter i olika skeden av livet. Det gäller alldeles oavsett vilka fysiska, psykiska, eller exempelvis kognitiva förutsättningar en person har. Så står det både i Sveriges kulturpolitiska mål och i den av Sverige ratificerade FN-konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Vackra ord som tyvärr inte alltid efterlevs.
 
För att göra kultur mer tillgängligt för fler har ett nytt projekt skapats av Kulturens Bildningsverksamhet i samarbete med Amatörteaterns Riksförbund. Tack vare pengar från Allmänna Arvsfonden ska Sveriges första funktionsanpassade teaterföreställning skapas. Projektet heter Funk i 4D - Landet runt. Under projektets tre år skrivs ett helt nytt manus och när föreställningen är klar ger sig ensablen ut på Sverigeturné. På varje spelplats anordnas en vecka av seminarier, workshops och föreläsningar om tillgänglighet och mänskliga rättigheter tillsammans med kommunen och lokala funktionshinderorganisationer.
 
- Vi vill belysa att funktionshindren skapas av omgivningen och tillgängligheten i miljön vi befinner oss i. Att ha en hörselskada, synskada eller sitta i rullstol är egentligen inte så krångligt om allt bara vore tillgängligt. Vi vill visa att väldigt mycket som funktionshindrar går att lösa med enkla medel, säger projektledare Johan Seige.
Tillsammans med Linnéa Grimstedt (konstnärlig ledare) och Lars-Göran Wadén (kommunikatör) ska han även göra en dokumentärfilm om processen och en bok om hur man utformar tillgängliga föreställningar.
- Vi ska skapa en helt ny metod som kulturutövare i stort, och allmänheten kan använda i framtiden, avslutar han.
 
Läs mer här:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0