Tillgänglighetsarbetet i Gävle kommun - 4 av 7

I dag sätter jag tänderna i Gävle kommuns bostadsbolag Gavlegårdarna. Kan du tänka dig att jag, för många år sedan, besökt ett av bolagets nybyggda flerbostadshus för att titta på tillgängligheten. Jag hittade några dumma nivåskillnader i form av trösklar och ifrågasatte varför det behövde vara så. En ansvarig från Gavlegårdarna förklarade då att trösklarna inte är några problem. Jag fick beskedet att om en person med nedsatt rörelseförmåga flyttar in kan kommunen använda bostadsanpassningen för att ta bort tröskeln. Självklart bråkade jag så gott jag kunde. Hur kan man vara så dum att ett kommunalt bostadsbolag först bygger otillgängliga nya bostäder. Kommunens bostandsanpassningspengar ska förstås inte användas för att ta bort otillgänglighet i nybyggnationer.
 
När man läser kommunens tillgänglighetsplan ser man att Gavlegårdarna är hyfsat duktiga på att arbeta för att nå målen. Fler lekplatser blir mer tillgängliga, antalet gruppbostäder blir fler och.... Ja, egentligen blir allt mer och fler just nu inom Gavlegårdarna, och det görs i snabb takt. Behovet av mer bostäder är större än någonsin. Hela flerbostadsbeståndet är tillgänglighetsinventerat och bostadsbolaget ligger rätt bra till när det gäller att plocka bort de så kallade enkelt avhjälpta hindren. Det är bland annat soprum och gemensamhetsutrymmen utomhus och inomhus som sakta men säkert åtgärdas, men bostadsbolaget har inga öronmärkta pengar i budgeten för att plocka bort enkelt avhjälpta hinder. Gavlegårdarnas hemsida har kompletterats med lättläst text, flera blanketter och broschyrer likaså. Förbättrad skyltning med ny grafisk profil och upphandlad tolkservice för teckentolkning är på gång. 175 av Gavlegårdarnas 200 anställda har genomfört kommunens bemötandeutbildning.
 
Min erfarenhet av Gavlegårdarna, trots bloggtextens inledning, är att de generellt tar ett seriöst ansvar i tillgänglighetsfrågan. De kan förstås inte göra annat än att, vid ny- och ombyggnationer, följa lagstiftningen, men de har också tagit fram egna "instruktionsböcker" som delas ut till de entreprenörer och konsulter som bolaget anlitar. Personligen känns det som om Gavlegårdarna har bra koll på tillgänglighetsfrågan. När det dyker upp brister är det oftast en extern entreprenör eller konsult som gjort fel. När Gavlegårdarna senast träffade kommunens tillgänglighetsråd kom ett besked som gör mig orolig. Fram tills nu har Gavlegårdarna själva sett till att vara blåslampan i baken på entreprenörer och konsulter så de lever upp till tillgänglighetskrav. Nu ändrar bostadsbolaget strategin och de externa får mer eget ansvar och ska göra egna kontroller. Det här tror jag inte blir bra. Erfarenheten från tidigare år visar att om brister uppstår är det oftast entreprenörer eller konsulter som gjort fel.
 
Fortsättning imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0