Vad tycker Kristdemokraterna?

Under årets Almedalenvecka har min blogg fokus på lagen som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering. Om du fortsätter läsa i dagens blogginlägg får du veta vad Kristdemokraterna tycker om diskrimineringslagen. Det är Emma Henriksson, riksdagsledamot och Kristdemokraternas 2:e vice partiordförande som svarat. Jag har även fått svar från Kristdemokraternas David Lega, kommunalråd i Göteborg. Jag har gjort två korta intervjuer och de svarade via mail. Jag har inte gjort några redaktionella ändringar utan helt enkelt klippt ut texten i svaret och klistrat in här i bloggen.
 
Emma Henriksson, riksdagsledamot och Kristdemokraternas 2:e vice partiordförande
 
 
Hej Lars-Göran!

Lagstiftningen är en viktig del för att komma tillrätta med diskriminering men inte tillräcklig. Det behövs också ett aktivt kunskapsarbete för att öka medvetenheten i hela samhället om vad bristande tillgänglighet innebär.

Mvh Emma Henriksson



David Lega, kommunalråd i Göteborg


Hej Lars-Göran!

Jag har varit många gånger i Visby, inte minst i samband med Almedalsveckan och kan konstatera att det finns många mycket gamla och otillgängliga lokaler. De är svåra att anpassa, om det ens är möjligt, men samtidigt finns det många som gör sitt allra bästa för att lösa de situationer som kan uppstå på grund av otillgängligheten. Jag tror att man måste se att olika aktörer har olika förutsättningar. En kafeägare i Visby har knappast samma förutsättningar som, låt säga, SJ. Jag har därför varit skeptisk till en lag som betraktar otillgänglighet som diskriminering. Det är alldeles för trubbigt och riskerar att slå fel mot mindre aktörer. Jag tror att det hade varit bättre om man kunde uppmuntra tillgänglighet istället för att straffa otillgänglighet, och se det utifrån enskilda aktörers olika förutsättningar.

Nu finns lagen på plats, och jag följer med intresse hur domstolarna ska hantera den framöver.

David Lega

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0