Vad tycker kultur och demokratiministern?

Kultur och demokratiminister Alice Bah Kuhnke
 
Personligen tycker jag att regeringen med socialdemokrater och miljöpartister beter sig märkligt när det gäller den nya lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering. När lagen godkändes av riksdagen under sommaren 2014 poängterade Miljöpartiet rejält tydligt att de inte gillande många av lagens konstiga undantag. Socialdemokraterna upplevde jag något mindre "bråkiga", men partiets officiella linje var ändå tydlig - man gillande inte exempelvis undantaget som gör att företag med färre än tio anställda får ha otillgänglighet som diskriminerar personer med funktionsnedsättning. Trots Socialdemokraternas och Miljöpartiets inställning röstade båda ja till lagen.
 
Några månader senare var det val. Alliansen förlorade och Socialdemokraterna tog regeringsmakten tillsammans med Miljöpartiet. Om man nu kan säga att de "tog makten" eftersom de inte har majoritet i riksdagen och stora delar av nuvarande mandatperiod ändå styrts av en Alliansbudget. Hur som helst så sa ändå självaste stadsministern Stefan Löfven i regeringsförklaringen hösten 2014 att diskrimineringslagens undantag ska ses över. Min uppfattning var att detta skulle ske så fort som möjligt. Stefan Löfven ville alltså mer eller mindre se över lagen innan den ens hade börjat gälla i Sverige.
 
Inget hände, vi fyrade jul och nyårsafton och vipps var lagen införd i Sverige från och med den första januari 2015. Den andra januari 2015 var jag först i Sverige med att lämna in en anmälan till Diskrimineringsombundsmannen. Det ärende som i dag tagits över av funktionshinderorganisationen DHR och är Sveriges första tingsrättsförhandling som nu testar den nya lagen. Efter regeringsförklaringen hösten 2014 har jag inte hört stadsministern Stefan Löfven sagt att diskrimineringslagen ska ses över, det verkar som om kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke har tagit över den stafettpinnen. I februari 2015 var hon nämligen väldigt tydlig med att detta inte skulle bli någon långrandig utredning. En snabb översyn av diskrimineringslagens undantag skulle göras och den skulle vara klar innan sommaren 2015.
 
När sommaren 2015 kom var Alice Bah Kuhnke lika tydlig med att innan årets slut skulle det i alla fall vara klart. I december 2015 intervjuades jag av radions ekonyheter, det gjorde Alice Bah Kunke också. Ingenting händer. Nu har det gått ytterligare ett halvår, vi beffinner oss i juli 2016 och det som socialdemokraternas stadsminister och miljöpartiets kultur och demokratiminister lovat lyser fortfarande med sin frånvaro. Under årets Almedalsvecka pratade jag med flera miljöpartister och socialdemokrater och alla säger att under denna mandatperiod kommer löftena i alla fall att hållas.
 
Jag har förstås inte tid och lust att vänta, kanske ända tills 2018, innan ett förslag dyker upp. Istället skrev jag nyligen ett mail till Alice Bah Kuhnke. Mitt mail var kort och jag ställde bara en fråga - Vad tycker kultur och demokratiministern om lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering? Jag fick följande svar:
 
 
 
 
Hej Lars-Göran,

På uppdrag av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke sänder jag hennes varma tack för inbjudan till att medverka i din blogg inför Almedalsveckan. Kultur- och demokratiministern får i dagsläget väldigt många förfrågningar och jag måste dessvärre meddela att hon inte har möjlighet att delta på grund av tidsbrist.

Vi önskar dig lycka till med den fortsatta planeringen.

Vänliga hälsningar,
Alexandra Folkeryd
Departementssekreterare
Kulturdepartementet
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0