Vad tycker Liberalerna?

Under årets Almedalenvecka har min blogg fokus på lagen som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering. Om du fortsätter läsa i dagens blogginlägg får du veta vad Liberalerna tycker om diskrimineringslagen. Det är Bengt Eliasson (L), riksdagsledamot som sitter i Socialutskottet och är partiets talesperson i funktionshinder-, psykiatri- och missbruksfrågor som svarat. Jag har gjort en kort intervju och han svarade via mail. Jag har inte gjort några redaktionella ändringar utan helt enkelt klippt ut texten i svaret och klistrat in här i bloggen.
 
 
Bengt Eliasson (L) Riksdagsledamot
Kulturutskottet, Talesperson i Kultur-, Idrotts- och Mediefrågor
Socialutskottet, Talesperson i Funktionshinder-, Psykiatri- och Missbruksfrågor
 
 
Hej Lars-Göran!
Jag tyckeratt det var en stor framgång när lagen kom på plats 2015, inte minst efter ett hårt arbete av vår minister Erik Ullenhag. I lagen finns det tyvärr, enligt min mening, en rad avväganden och kompromisser (läs undantag) som gör den alltför tandlös. Detta syns nu efter ett och ett halvt år i bruk på antalet anmälningar och ännu ingen domstolsförhandling. Jag tycker att man redan nu kan initiera en uppföljning och översyn för att skärpa lagen och tillämpningen.

Lagen är mycket viktig som en del i arbetet mot otillgänglighet och diskriminering. Arbetet går generellt alldeles för långsamt. Exempelvis är ju inte de sk ”enkelt avhjälpta hindren” lösta ännu och regeringen har aviserat att de kan tänka sig att lätta på byggkraven just inom tillgänglighetsområdet för att underlätta och förbilliga bostadsbyggandet. Något som vi vänder oss starkt emot.

När det gäller tillgängligheten i Almedalen skulle den gå att betydligt förbättra genom åtgärder från arrangörernas sida med transportsystem, ramper och mycket annat. Det finns som bekant väldigt många olika moderna, tekniska lösningar som kan hjälpa till vid sådana tillfälliga arrangemang i svåra miljöer. Det handlar om vilja, förståelse och nytänkande.

Med vänlig hälsning
Bengt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0