Boccia SM i Gävle

 
Varje år, en gång på vintern och en gång på sommaren, arrangeras svenska mästerskapen i bollsporten boccia inomhus respektive utomhus. Årets upplaga genomförs den 13-14 augusti på Nynäs IPs konstgräsplan. En projektgrupp som ska knyta ihop allt har bildats och vi träffades nyligen för ett första planeringsmöte. Det är mycket att göra, allt från att det ska finnas dommare/funktionärer och tävlingens lottning till praktiska detaljer som mat och fungerande tillgängliga toaletter. Personligen sitter jag och skriver på ett pressmeddelande om tävlingarna och försöker ordna en rolig, fortfarande lite hemlig, grej till alla tävlande.
 
Hela Sveriges bocciaelit kommer till Gävle. Totalt rör det sig kanske om ungefär 100 personer från hela landet. För mig började mitt bocciaspelande så här. Många år senare blev jag plötsligt uttagen i landslaget. I maj var jag i Lahti, typ tio mil från Helsingfors i Finland, för att representera Sverige i boccians Nordiska mästerskap. Individuellt var jag en förlust mot en norrman med 4-3 från att ta mig till slutspel och slåss om medaljerna. I lag, tillsammans med Kristian från Malmö, lyckades vi ta en bronsmedalj. En nordisk mästerskapsmedalj som gjort att jag, på svenska nationaldagen, fick ta emot ett stipendium från Sandvikens kommuns kultur och fritidsförvaltning.
 
Vill du veta mer och bokstavligen se hur det går till att spela boccia rekomenderar jag att du åker till nöjesparken Furuvik utanför Gävle lördagen den 20 augusti. Då arrangeras nämligen RBU-dagen och alla som vill får prova på att spela boccia. Den 13-14 augusti tycker jag förstås att du ska ta dig till Nynäs IP i Gävle där årets utomhus SM avgörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0