Kommer studentbostäderna bli otillgängliga?

På olika sätt har diverse utredningar de senaste åren försökt få fram en modell där undantag vid byggnation av studentbostäder gör dem otillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Funktionshinderrörelsen har protesterat villt varje gång och Boverket har sagt nej till de flesta regeringsförslag. Personligen trodde jag att frågan nu var färdigutredd men på grund av en motion som tillstyrktes av Civilutskottet ligger ett utredningsuppdrag på Boverkets bord igen. Denna gång finns förslag på att både utformningskrav och teckniska egenskapskrav ska minska. Boverket ska redovisa till Näringsdepartementet senast den 30 juni, men redan nu kan jag avslöja hur det troligtvis går.
 
När jag första gången hörde talas om att studentbostäderna skulle utredas igen blev jag orolig. I flera år har funktionshinderorganisationer protesterat och Boverket har sagt nej, men tänk om tillräckligt många envisa droppar (utredningar) till sliut urhålkar stenen. Efter det senaste samrådsmötet mellan Boverket och funktionshinderorganisationerna är jag dock lugnare. Funktionshinderorganisationerna protesterar fortfarande otröttligt och min maggropskännsla säger att Boverket säger nej igen.
 
Jag bombarderade med argument.
1. Jag hänvisade till DHRs skrivelse till Civilutskottet om att Sverige bryter mot FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning om otillgängliga studentbostäder byggs.
2. Jag lämnade in DHRs skrivelse till Boverket som ett remissvar till myndighetens utredning, trots att utredningen ännu inte är klar och ingen vet om den skickas ut på remis.
3. Jag hävdade att all otillgänglighet vid nybyggnationer är totalt oaceptabelt och inte får undantas på något plan.
4. Jag pratade om att vi i dag behöver många nya studentbostäder, men om några år är det kanske äldreboenden som behövs. Det är mer kostnadseffektivt att bygga rätt och tillgängligt direkt den dagen då studenterna flyttar och pensionärer använder lägenheterna som äldreboende.
5. Jag pratade om att personer med funktionsnedsättning ofta står långt från arbetsmarknaden. Otillgängliga boenden gör det svårare och mindre motiverande att studera, kunskapsnivån förbättras inte och personer med funktionsnedsättning får det ännu svårare på arbetsmarknaden.
6. Jag förklarade att Sverige skulle bryta mot Agenda 2030 om otillgängliga studentbostäder byggs. Mål 4 har rubriken "Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.
 
Det märks på Boverkets representanter att de är trött på att utreda studentbostäder nu. Boverket levererade en mängd argument.
1. Boverket har redan utrett frågan och sagt nej. Inget nytt har uppkommit sedan dess. Redan i dag, med 16 kvadratmeter och ibland till och med 15,4 kvadratmeter är miniminivån nådd. De minsta lever upp till tillgänglighetskrav under förutsättning att studenten gör allt i sängen - äter, studerar, träffar kompisar, sover.
2. Boverket tror inte att Sverige lever upp till FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning om undantag med otillgängliga studentbostäder genomförs.
3. I Norge finns undantag med Boverket anser att det inte går att jämföra Sverige med andra nordiska länder. Det finns för många olika faktorer att ta hänsyn till.
4. Boverket har tagit del av amerikanska forskningsrapporter som visar att det inte är bra för den psykiska hälsan att bo på mindre ytor än 15 kvadratmeter.
5. Boverket vill få bort funktionshinderperspektivet och menar att en student inte är en homegen grupp. 20 procent är exempelvis äldre än 30 år, många är kvinnor som har barn. Statistik visar också att människor, på grund av arbetslöshet och bostadsbrist, bor kvar längre i studentbostaden. Många har förstås också en partner och vill bo tillsammans två och två.
6. Vi jobbar för generella standarder i det mesta, varöfr bygga särlösningar i detta? Och besökstillgänglighet handlar inte bara om personer med funktionsnedsättningar som är studiekamrater. Även morfar eller farfar vill hälsa på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0