Ibland är det en bra dag

 
Ibland är det bra dagar. En sådan där dag när jag med hjälp av hjälpmedel och god tillgänglighet kan fira sportlov som alla andra. På måndag kommer en film som bevisar att några trappsteg inte behöver vara ett problem för rullstolsanvändare.
 
Det uppstår ständigt situationer där personer med funktionsnedsättning diskrimineras på grund av dåligt bemötande och otillgänglig miljö. Men då och då är det, tack vare hjälpmedel och tillgänglighetsåtgärder, bra dagar. Otillgänglighet diskriminerar. Men det som i hjärtat känns diskriminerande betraktas sällan som diskriminering i svensk lag. Om en kvinna inte får fika på ett kaffé bara på grund av sitt kön kan hon använda svensk lag och betrakta sig diskriminerad. Om jag utestängs från att fika på ett kaffé på grund av otillgänglighet måste kafféägaren har tio anställda eller fler för att jag ska kunna använda svensk lag och anse mig ha blivit diskriminerad.
 
Om ett bussbolag inte välkomnar en homosexuell att få åka kollektivtrafik kan personen använda svensk lag och betrakta sig diskriminerad. Om jag utestängs från en buss på grund av otillgänglighet måste jag först kunna bevisa att jag har en varaktig relation med bussbolaget innan jag får använda svensk diskrimineringslag. Om ett studieförbund arrangerar en studiecirkel och säger att inga kristna får vara med kan de personer som tror på sin Gud använda svensk diskrimineringslag och anmäla studieförbundet. Om jag utestängs från studiecirkeln på grund av otillgänglighet måste jag först kontrollera om studieförbundet äger lokalen där studiecirkeln arrangeras. Är det en annan fastighetsägare kan jag inte använda diskrimineringslagen.
 
Det var bara några exempel. Det finns många, många fler där hjärtat säger att situationen borde vara diskriminering samtidigt som svensk diskrimineringslag inte kan användas. För att ta upp fler exempel har jag med hjälp av http://www.kalealifts.com/sv/ spelat in tre filmer. De har tidigare publicerats i min blogg och jag använder dem ofta nu för tiden i mina föreläsningar. Nu kommer film nummer fyra. På måndag den 14 mars kommer ett bevis på att trots mycket otillgänglighet finns även guldkorn. Tack vare några enkla tillgänglighetsåtgärder kan jag exempelvis fira sportlov med min son.
 
 
 
De tidigare tre filmerna är:
Jobbmötet
http://youtu.be/fbbwDQY8D5s
 
Andra klassens medborgare
http://youtu.be/0gUtAdIctGY
 
Klädbutiken
http://youtu.be/9tEtY9ts5mw

Kommentarer
Postat av: Devin

Om jag inte tar mig in i en affär med färre än tio anställda och som inte äger lokalen, kan jag anmäla fastighetsägaren om de har fler än tio anställda?

Svar: Nej, diskrimineringslagen kan bara användas mot en verksamhetsutövare. Skulle fastighetsägaren och verksamhetsutövaren vara samma person går det förstås bra. Men om ett studieförbund arrangerar en otillgänglig kulturaktivitet i en fastighet som studieförbundet inte äger, går det inte att anmäla fastighetsägaren.
Lars-Göran Waden

2016-03-11 @ 07:09:51
Postat av: Ninni Paavola

VA BRA KOMMENTERAT, DE SER UT ATT GE GLÄDJE OCH RESULTAT VILKET LYFT TACK!

2016-03-11 @ 08:36:37
Postat av: Ninni Paavola

VA BRA KOMMENTERAT, DE SER UT ATT GE GLÄDJE OCH RESULTAT VILKET LYFT TACK!

2016-03-11 @ 08:36:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0