En OI förening i Sverige

Jag har tidigare berättat att jag är född med OI. Bokstäverna står för Osteogenesis Imperfecta, som på svenska helt enkelt är medfödd benskörhet. I många år har jag engagerat mig i diverse funktionshinderpolitiska frågor, mest tillgänglighet förstås men även annat som arbetsmarknad, hjälpmedel, assistans och färdtjänst. Jag kan inte svara på varför, men trotts att jag ständigt lägger mig i funktionshinderpolitik har jag aldrig blivit privat och engagerat mig i min diagnos. Men nu har det förändrats. Sedan några år tillbaka finns en Facebook grupp med fokus på OI där jag är med. Men det finns ingen OI förening i Sverige trots att Facebookgruppens deltagare försökt bilda en styrelse. Nu är mitt mål att jag ska försöka.
 
Det finns OI-föreningar andra nordiska länder. Då och då träffas de i OI-Norden för att byta erfarenheter och diskutera aktuella frågor. När det senaste mötet nyligen arrangerades i Köpenhamn var jag med, speciellt inbjuden av OI-Danmark som Sveriges nordenrepresentant. Jag åkte dit förutsättningslöst, bara för att lära känna de andra och känna på stämningen. Naturligtvis fanns där även en plan för att plantera frön och försöka bilda en OI-Sverige förening.
 
Efter Köpenhamndagarna finns en ännu starkare känsla i mig att göra ett rejält försök . Och OI-Norden har lovat hjälpa till. Det känns extra inspirerande eftersom många medlemmar i den svenska OI-gruppen på Facebook har nappat när jag nyligen kastat ut krokar med intresseförfrågningar. Planen är att nästa år bilda en interimsstyrelse och att det blir interimsstyrelsens uppgift att arrangera det historiskt viktiga första årsmötet och bilda en helt ny förening. När OI-Norden träffas nästa gång äger mötet rum i Sverige. Då passar vi på att göra ett innehållsrikt program där svenskar med OI bjuds in. Förutom aktuell OI-Norden information och en föreläsning av Östen Ljungren ska en OI-Sverige förening startas lördagen den 18 mars 2017. Östen Ljungren är professor, överläkare och medicinskt ledningsansvarig vid Osteoporosenheten vid akademiska sjukhuset i Uppsala.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0