Måndagen den 3 juli i Almedalen

 
Jag ska precis gå ombord på båten som tar mig från Nynäshamn till Visby. Nu gäller det bara att den inte gungar för mycket eftersom jag har anlag för sjösjuka. Jag ser fram emot mitt tredje Almedalen spektakel men har blandade känslor. Mycket i världen är upp och ner just nu. Det där fantastiska som kallas demokrati och det finurliga med att det faktiskt går att påverka i politik gungar värre än Destination Gotlands båtar. Sveriges stadsminister Stefan Löfven avstår från Visbyveckan som marknadsför sig som Sveriges största politiska arena och kanske världes mest demokratiska arrangemang där möjligheten finns att påverka politiker och beslutsfattare. Samtidigt är nazistiska Nordiska motståndsrörelsen på ön. Båten är i alla fall tillgänglig och bra för mig som är rullstolsanvändare.
 
 
Så fort jag kommer till Gotland tar jag mig till närmaste glassbar. Visbyglassen är grym, men jag gör det inte bara för glassen. Jag har ett möte med Region Gotland för att planera spännande saker som händer i Visby den 30-31 augusti 2017. I dag är det Liberalernas dag i Almedalen och jag räknar med att Jan Björklund pratar mycket om funktionshinderpolitiska frågor i kvällens tal som jag självklart bevakar. Jag planerar att i dag hinna med ett poolparty också. Jo, du läste rätt. Tidigare år har jag besökt några mingel med rosévin förstås, men nu står det ett poolparty på körschemat. Bilder från poolpartyt kommer förstås senare.
 
Tidningen Expressen marknadsför sig under Almedalsveckan som den aktör som gör flest programpunkter. Jag hörde chefredaktör Thomas Mattson säga detta redan för två år sedan då jag satt i publiken under ett seminarium om medias betydelse i Almedalen. Då, för två år sedan, begärde jag ordet och förklarade att om man räknar ihop alla seminarium och aktiviteter som alla funktionshinderorganisationer gör tillsammans med assistansbolag, parasport, Hissförbundet och några till så blir Expressen slagen med hästlängder. Och jag förstår därför inte varför Expressen, eller rättare sagt all media, inte uppmärksammar funktionshinderpolitik mer. Är funktionshinderorganisationerna dåliga på att få ut sitt budskap under Almedalsveckan eller beror det helt enkelt på att all media bara fokuserar på respektive dags parti och dess politik och inte lyssnar på alla organisationer som finns på ön. I år säger Expressen att man levererar 150 programpunkter och när jag skummade igenom dessa hittade jag bara en som handlar om funktionshinderpolitik.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0