Onsdagen den 5 juli i Almedalen

 
 

Igår var mycket fokus på Tillgänglighetsarenan. Det blev fyra välbesökta och innehållsrika seminarier. Jag väljer att inte skriva mer om det nu eftersom jag twittrade så mycket om detta igår. Aktörerna bakom Tillgänglighetsarenan har dock tagit fram en karta över Visby som är värd att uppmärksamma lite extra även idag. Det är en pistkarta där olika vägar markerats med olika färger beroende på hur otillgängligt och kuperat det är. En rolig och annorlunda kampanj som samtidigt lyfter frågan om Visbys oftast otillgängliga miljö.

 
Idag är det Socialdemokraternas dag i Almedalen och jag håller förstås tummar och tår för att Magdalena Andersson pratar mycket om funktionshinderpolitik i kvällens tal. I dag planerar jag, som igår, att springa runt bland seminarium och montrar och prata tillgänglighet med så många som möjligt. Hör av dig om du vill prata funktionshinderpolitik så hjälper jag dig gärna att få tillväxt i din verksamhet genom att göra den mer tillgänglig för fler. Igår drack jag exempelvis kaffe med representanter från Pensionsmyndigheten och tipsade dem hur det rosa kuvertet kan göras mer tillgängligt. Jag pratade med ansvarig för roboten (känd från Tv4s talangtävling) om att ny teknik oftast förbättrar tillgängligheten. Vi pratade även hjälpmedel och kom fram till att rullstolar, varför måste dem gå på hjul? Svävande varianter löser problem med trappor som saknar ramp och gör mig mer självständig då jag kan flyga upp och byta glödlampan i taket själv. Och mitt i allt Almedalenkaos lyckades jag för tredje året i rad få en selfie med självaste "funktionsrättsministern" Åsa Regnér.
 
Många aktörer som arrangerar seminarium, debatter, workshops, vimmel och annat i Almedalen envisas med att vara i otillgängliga lokaler. När jag påpekar att otillgänglighet är diskriminering och "bråkar" om att de i alla fall borde bli bättre till nästa år är det många som lyssnar och försöker förbättra. Ett exempel är Unionen. "Vi har ramp till våra seminarium i Almedalen", sa personer på Unionen som jag pratade med i fjol. Men det visade sig vara två skenor som låg i en brant trapp. Och innan trappen fanns många elaka nivåskillnader. Jag bad att få tala med ansvariga när jag förra året var på plats utanför och inte kom in. Då fick jag beskedet att Unionen inte har råd och möjligheter att vara i andra lokaler. "Unionen väljer alltså att utestänga personer som använder rullstol från alla arrangemang ni gör i Almedalen?" frågade jag. Då beklagade de sig, höll med om att det förstås inte var bra, men sa att miljön i Visby är svår att göra tillgänglig. "Naturligtvis är Visby svår och ibland omöjlig att tillgängliggöra för många personer med funktionsnedsättning. Samtidigt kan Unionen välja miljö och vara där det är betydligt mer tillgängligt. Vad tycker Unionens medlemmar som är rullstolsanvändare?" Undrade jag men fick inget svar. När jag idag kontrollerade vart Unionen är i år visade det sig att Unionen lyssnat och tagit till sig av min kritik. Ska jag vara petig var rampen lite för brant, men i år är Unionen på ett tillgängligt område som kallas TCO-landet. De beffinner sig i en betydligt bättre miljö och årets Almedalen-guldstjärna från mig går därför till Unionen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0