Söndagen den 2 juli i Almedalen

 
Jag tror inte det blir regn så jag packar ner kortärmade tröjor och andra sommarplagg. I dag, söndag är det Vänsterpartiets dag i Almedalen. Tyvärr är jag inte där på ön och bevakar Almedalsveckan, men jag kommer naturligtvis lyssna till Jonas Sjöstedt via teven och hoppas att han nämner funktionshinderpolitik många gånger. Ikväll lägger jag mig tidigt för jag måste upp riktigt tidigt imorgon för att hinna med båten från Nynäshamn till Visby. I år kommer jag inte publicera intervjuer här i bloggen som ifjol. I år kommer jag nog inte ställa till med lika rabalder som när jag anmälda Almedalen för diskriminering för två år sedan. Men i år kan du följa mig lite extra på twitter och facebook där jag hela tiden, dygnet runt, berättar om vad jag är med om.
 
 
Ett exempel på allt jag tänker bevaka är Tillgänglighetsarenan. Och trots att jag ännu inte kommit till Gotland verkar min strategi att bevaka Almedalen i sociala medier fungera riktigt bra. Jag utsågs nämligen nyss till "Topp 3 opinionsbildare som bubblar 2 juli" av Populist punkt se - med fingret på den svenska twitterpulsen.
 
Förutom Twitter och Facebook förvandlas bloggen till en "dagbok" under Almedalsveckan. Minst en gång per dag ska jag försöka hinna uppdatera bloggen med text och bilder där jag berättar vad jag gör. Om du har något önskemål eller förslag på vilket seminarium jag borde blanda mig in i, vilken person jag borde försöka träffa och vart jag helt enkelt borde ta vägen behöver du bara skicka ett mejl ([email protected]) eller skriva en kommentar här i bloggen. Ifjol träffade jag exempelvis Bollibompadraken. Du är också välkommen att höra av dig om du, under Almedalsveckan, vill fika med en tillgänglighetsrådgivare (alltså mig) och prata funktionshinderpolitik.
 
 
Pistkartan är en ny, kul grej i år som visar hur svårt det är att ta sig upp och ner för kullerstensgator. Det är alltså inte bara massor av seminarium som utestänger personer med funktionsnedsättning på grund av otillgänglighet i lokaler. På ett humoristiskt, men ack så viktigt, sätt visar Pistkartan att även vissa områden utomhus i Visby är svåra att bemästra. Parasport Sverige, som är en av organisationerna bakom Pistkartan, menar att lutningen på många gator motsvarar de Tour de Skis backar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0