Pimp my wheelchair

Jag förstår inte varför en rullstol måste vara en stol med fyra hjul. Dagens rullstolar är både snyggare, lättare och bättre på många sätt i jämförelse med gamla, tunga och fula stolar från förr. Det har hänt en hel del. Men jag förstår ändå inte varför produktutvecklare och uppfinnare inom Etac, Panthera och Permobil inte gjort mer. Varför har ingen exempelvis gjort en svävande variant? Skulle rullstolen flyga försvinner ju också mycket besvär från trappor och annan otillgänglighet. Det borde finnas mer valmöjligheter i färger och olika modeller. Tänk om man varje dag kunde välja stil på rullstolen utifrån humör, vilka kläder man sätter på sig och om det är vanlig arbetsdag eller dags för fest. Tänk om hjälpmedlet påminde om ett vackert smycke eller ett trendigt klädesplagg, kanske som en naturlig del av rullstolsanvändarens kropp.


Jag vill ”pimp my wheelchair”. Ordet pimpa betyder att man snofsar till något, kryddar det gråa och tråkiga med färger, glitter och glamour. Gärna något extremt och riktigt annorlunda. Jag röstar på allt från fartränder och tofsar till bling-bling. Alla som åker till Göteborg den 18 mars bör ta med sig målarfärger, färgglada ekrar, sprayfärger och klistermärken och ett rosa tyg till dynan. Mellan klockan 14.00-17.00, på adressen Olof Palmes plats 3, arrangeras en rullstolsmekar-eftermiddag med Pomona assistans och 3v-hif där alla rullstolsanvändare får hjälp att göra sin rullstol så fräck och snygg som möjligt.


Kommentarer
Postat av: Eva Sandström

Djävligt bra, min dotter har förespråkat att det borde vara fler finesser på rullstolarna...

2010-03-07 @ 00:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0