Hur tillgänglig är Miljöpartiets valstuga?

 
En av de valarbetare som arbetade när jag besökte Miljöpartiet var Andreas Obenius. Det blir direkt ett minus eftersom Miljöpartiet har ett trappsteg in i valstugan vilket gör det omöjligt för en person som använder rullstol att komma in. Egentligen är det ingen valstuga utan en ”valkiosk”. Andreas berättar att det går bra att arbeta utanför kiosken vid de uppställda borden och stolarna. När jag frågar honom om de har partimaterial i alternativa format vet han inte om det går att få teckentolkad information via partiets hemsida. Han har partimaterial på lätt svenska, men saknar information i punktskrift.
 
Andreas bjuder besökarna på Kaffe, kakor och äpplen. Han säger att det inte är okej att röka i valstugan. När jag börjar prata om astmatiker och allergiker säger Andreas att han inte tänkte på det, men att han ändå inte har mycket parfym på sig. Enligt Andreas har Miljöpartiet i Gävle många medlemmar med olika synliga funktionsnedsättningar. Det går till och med att kryssa in en Miljöpartist med funktionsnedsättning i kommunen, landstinget eller riksdagen. Min avslutningsfråga handlar om ifall valarbetaren vet hur Miljöpartiet ställer sig i tillgänglighetsfrågan. Svaret blev ”Vi är det parti som driver tillgänglighetsfrågan för personer med funktionsnedsättning mycket mer än andra. Vi tycker också det är viktigt att man hjälper varandra.”
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0