Utbildning om nya diskrimineringslagen

Lördagen den 11 april arrangerade DHR Region Västra Götaland, i samarbete med ABF Västra Götaland, en utbildningsdag om tillägget i diskrimineringslaget som innebär att även otillgänglighet är en diskrimineringsgrund. 28 personer var anmälda. När kursansvarige och förbundsstyrelseledamoten Mohammed Jaber hälsat alla välkomna och deltagarna gjort en presentationsrunda, var det dags för undertecknad att påbörja utbildningen. Eftersom Karolina Celinska, från förbundskansliet, var sjuk fick jag hålla i trådarna hela dagen.

Den första timmen handlade om de regelverk och lagar vi sedan tidigare, och fortfarande har, att använda i vår argumentation när vi arbetar för ett mer tillgängligt samhälle för fler. Allt från FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och EU-direktiv till Sveriges nationella strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken och Plan- och bygglagen. Resten av dagen ägnades åt teori och praktiska övningar för att lära oss mer om diskrimineringslagen. Eftersom jag är en av de första i Sverige som nu testar lagen berättade jag också hur man praktiskt går tillväga för att diskrimineringslaget ska bli ett verktyg i vårt rättighetspolitiska arbete. Personligen tycker jag att det blev en bra dag, och utifrån deltagarnas kommentarer i utvärderingen och på sociala medier så uppfattar jag det som att utbildningsdagen blev en mycket lyckad tillställning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0