Norrbacka-Eugeniastiftelsen - möte den 14 maj 2019

Varje år delar Norrbacka-Eugeniastiftelsen ut många miljoner kronor. Pengarna går till universitetsforskning, föreningar och privatpersoner. Allt måste dock handla om att ge en guldkant och främja personer med nedsatt rörelseförmåga. Jag har suttit i stiftelsens styrelse i många år, varit med och delat ut massor med bidrag. Vid varje styrelsemöte har jag författat en skriftlig rapport till DHR som detaljerat beskriver Norrbacka-Eugenia stiftelsens verksamhet. Punkt för punkt på alla årens möten. För första gången väljer jag att denna gång göra en kortare rapport. Du som vill läsa om stiftelsens bakgrund, eller om du vill fördjupa dig i hur styrelsen väljer att förvalta sina pengar för bästa avkastning, rekomenderar jag att du tar del av mina tidigare rapporter.
 
 
När styrelsen träffades tisdagen den 14 maj var det för att genomföra, i mitt tycke, årets bästa möte. Strax över två miljoner kronor skulle utdelas. Pengarna fördelades på 264 ansökningar. Fantastiskt skoj att få ge 264 personer en hjälp till körkort, en resa, ett fritidshjälpmedel eller inköp av annat de är i behov av. Tråkigt nog minskar antalet inlämnade ansökningar från enskilda personer år för år. 2015 lämnades det in 536 ansökningar och i år 338. En avgörande orsak kan vara att inkomstgränserna sjunkit radikalt. Bidrag kan bara beviljas om den taxerade inkomsten inte överstiger fyra prisbasbelopp. 182 000 kronor för ensamstående och plus 45 000 kronor för varje person boende i hushållet.
 
 
Avslutningsvis beslutade styrelsen att höja schablonbeloppet för bidrag till säng, från 3 000 kronor till 5 000 kronor. Ett schablonbelopp på 10 000 kronor för ledarhundsutbildningar bestämdes också. Styrelsen bestämde också att ge Sigrid Wallmark pengar för att trycka hundra exemplar av sin nyskrivna bok ”Elva år på EH – min barndom på institution”. Hon har arbetat med boken i 3-4 år. Den handlar om åren 1951-1958 då hon var elev på Eugeniahemmet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0