Danskompaniet SPINN

Personligen pysslar jag nu förtiden mest med att spela tennis på fritiden. Det blir flera timmar, flera gånger i veckan. Att röra på sig och sysselsätta sig med något skoj är både nyttigt för kropp, hälsa och själen. Jag är övertygad om att det går att dra ett likhetstecken mellan ohälsa och en innehållslös fritid. Tyvärr visar statistik att okunskap och otillgänglighet ofta bidrar till att personer med en funktionsnedsättning saknar en aktiv fritid och därför upplever en generell ohälsa.

Jag vill inte påstå att alla kan allt. En blind kan inte köra bil, en rullstolsburen kan inte klättra i berg och en döv kan inte höra fågelsång. Men om man alltid utgår från den unika individens behov, hittar de rätta hjälpmedlen och kryddar anrättningen med en skopa kreativ fantasi öppnas fantastiska möjligheter. Då törs jag till och med säga att alla mer eller mindre kan göra allt. Det skulle inte förvåna mig om en synsvag plötsligt kan sätta sig framför ratten tack vare nya teknik med GPS-system, automatiska bromsar och farthållare. Om den rullstolsburnes överkropp och armar är starka borde bergsklättring inte vara några problem, annars finns det säkert någon som hjälper till att släpa, bära, dra och lyfta upp till toppen. Och när det gäller fågelsång så känner jag en hörselskadad ornitolog.

Danskompaniet SPINN, som startade den första mars i år, är ett projekt som går under rubriken ”allt är möjligt”. Bakom projektet står den konstnärliga ledaren Veera Suvalo Grimberg i Göteborg, och det handlar om Sveriges första professionella kompani för dansare med och utan funktionsnedsättningar. Det handlar om att alla kroppar kan dansa och att det är dags att hitta möjligheter så att alla, även de som inte kan röra armar eller ben, kan vara med. Verksamheten har fått ett treårigt kulturstrategiskt uppdrag från Västra Götalandsregionen och har även stöd från Göteborgs Stad, Danskontoret, Konst- och kulturutveckling och Kulturrådet. Det första året kommer att ägnas åt uppbyggnad av kompaniet, workshops, öppna jam, deltagande på seminarier och konferenser samt etablerande av nätverk. 2011 kommer föreställningsverksamheten att ta fart, även internationellt.

Kommentarer
Postat av: Kjell Stjernholm

Hej L-G,



Jag läser din blogg så gott som dagligen. Du gör ett bra arbete med den.



Tror följande länkar skulle kunna glädja dig:

Om hur Virginia Tech tagit fram ett fordon som kan köras av blinda: http://kjellstjernholm.blogspot.com/2009/07/blindstyre.html

Om hur Chris Wadell stolsklättrar Kilimanjaro: http://kjellstjernholm.blogspot.com/2009/10/kilimanjaro-jora.html

Sen fågelkvitter vete fan, men jag hörde Evelyn Glennie (döv slagverkare) föreläsa förra veckan. Hon använder hela sin kropp som lyssningsmembran och jag ger mig den på att hon skulle komma på något sätt att kunna lyssna på fågelkvitter: http://kjellstjernholm.blogspot.com/2010/06/evelyn-glennie.html



I övrigt tackar jag för alla goda inlägg, och idag länkar jag givetvis!



Kjelle

2010-06-15 @ 14:40:42
URL: http://kjellstjernholm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0