Postcard killers

Nu har jag läst en bok igen. Under mina föreläsningsturnéer runt om i landet blir det många timmar i tåg, flyg och på hotellrum. För att få tiden att gå har jag alltid med en bok. Den senaste tiden har Liza Marklunds och James Pattersons bok "Postcard Killers" legat i resväskan. Den handlar om ett ungt knasigt par som reser runt i världen och kallblodigt mördar folk. Och de mördar på diverse äkligare sätt och ställer upp liken i obehagliga positioner. Men innan de tar död på någon i ett land skickar de ett vykort till en journalist på stadens lokala tidning och förvarnar om dådet. En dag kommer ett vykort till Dessie Larsson på tidningen Aftonposten i Stockholm.

Boken "Postcard killers" är skriven av två författare, en amerikan och en svenska vilket avspeglar handlingen en hel del. Utan att vara fördomsfull går det nästan att känna vilka sidor Liza skrivit och vart James delar med sig av sin kunskap. "Postcard killers" är ingen språklig, litterär succé. Den är aldrig tråkig eftersom tempot är oerhört högt. Det går nästan för fort och den ena efter den andra dör. Handlingen är underhållande men alla produktplaceringar och konstinga beskrivningar av/om Sverige stör mig rejält. När jag skriver "konstiga" menar jag inte felaktiga beskrivningar. Det handlar om att boken då och då känns som en reklamkampanj, en produkt som borde ligga på turistbyråer runt om i världen och sälja landet Sverige. Och författarnas sätt att skriva boken får mig att tro att de mest riktar sig till läsare i andra länder än till mig som redan känner till Sverige.

Betyg: 2+ av 5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0