Älsklingsgodis


I min bok "Livet rullar vidare" finns inte bara noveller om hur otillgänglighet påverkar oss på olika sätt, det finns även poesi. Eftersom jag tycker om att leka med ord är denna kärleksförklaring med hjälp av godis en rolig grej. För några år sedan förvandlades dikten till musik när musikern Monica Andersdotter tonsatte min text. I dag är jag registrerad hos STIM och känner mig som Per Gessle när erkättning utbetalas för att låten spelats offentligt. Tyvärr finns låten Älsklingsgodis ännu inte utgiven på skiva men det går att höra den då och då i mina föreläsningar. Vill du höra låten live framförd av Monica Andersdotter ska du bege dig till Kilafors biografteater den 29 oktober där hon genomför en konsert klockan 15.00.



Min mumsmums,
min vanilj viol,
lilla chokladpralin.
Du min sockersöta karamell
som mjukt, lent och kärleksfullt smälter på min tunga.

Min älsklingskola.
Tilldragande, frestande och söt i en perfekt kombination.
Din starka saltlakrissida gör mig het, likt lavaflödande Oboy.
Din sur syrliga sida väcker mina ansiktsutryck, och får pannans veck att skrynkla sig som ett romrussin.
Din mörka chokladflödande sida får mig att smälta som varmt droppande honungssocker.
Plopp.
Plopp.
Plopp.

Min sockertopp.
Mitt daim och knäckknastrande paradis... ask.
Låt oss träffas after eight,
och göra något gott och blandat.

Jag vill dansa twist med dig, smaka på all din sötma.
Min romerska båge nära dina jungfrubröst.
Min dumleklubba och dina salta bomber.
Du får min kropp att känna sig som en skumbjörn.
Den darrar som gelé, pepparbomben exploderar och blir till ett regn av strössel.
Jag går på sockervaddsmoln.

Mmm, mmm, mmm, min smultrongeisha.
Jag vill ta en breake med dig,
och djungelvråla min längtan efter en mintkyss.

Min chokladpudding.
Nappar du om jag föreslår att dansa bugg, nonstop?
Mitt marsipanhjärta,
mitt kex,
mitt älsklingsgodis.
Vill du vara en bit socker i mitt liv?
Hoppas du svarar japp,
för jag vill vara din lilla sega gubbe.


Text: Lars-Göran Wadén

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0