Eldvittnet

Jag är nog en rastlös figur. Om jag inte ständigt har något att pyssla med kryper det i kroppen, och det får gärna vara flera projekt igång samtidigt. När jag tillbringar många, och långa, timmar med resor till och från diverse föreläsnigsuppdrag skulle jag fått panik om jag inte haft något att syselsätta mig med. Ibland på tåg eller flyg passar jag på att jobba, men oftast är det skönt att under resor bara koppla bort verkligheten och försvinna in i en bok. Den senaste tiden har jag haft Keplers kriminalroman "Eldvittnet" i reseväskan.
 
Det är en riktigt spännande roman som håller ett högt tempo. "Eldvittnet" börjar med två brutala mord på Birgittagården, en anstalt för unga kvinnor med destruktivt beteende som ligger långt in i skogen norr om Indalsälven. Polisen Joona Linna, som även hade huvudrollen i böckerna "Hypnositören" och "Paganinikontraktet", får denna gång en rejäl deckarnöt att knäcka. På bokens baksida kan man läsa att han plötsligt befinner sig i den märkligaste mordgåta han någonsin stött på. När Joona Linna börjar söka efter svar sätts förödande krafter i våldam rörelse. Sanningen är en älv som störtar ner i en sjö av eld.
 
Nu när jag läst min tredje Kepler-bok är frågan vad jag ska ta tag i nästa gång? Dum fråga. Naturligtvis är det Keplers fjärde bok "Sandmannen" som redan nu är packad i väskan inför nästa föreläsningsresa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0