Vad får vi inte veta i Almedalen?

För mig är det första gången jag deltar i Almedalen och har därför fullt upp med att försöka lära mig om det heter på eller i Gotland. Här är så mycket folk och aktiviteter så jag blir snurrig. Personer från kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar försöker få mig att intressera sig för just deras budskap. Men du som känner mig vet att det enda jag intresserar mig för är att hjälpa kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar att skapa tillväxt genom att göra deras verksamheter mer tillgängliga för fler.

Mitt livs första seminarium i Almedalen arrangerades av Tidningsutgivarna och Institutet för mediestudier och handlade om vad vi inte får veta i Almedalen. Här är mediatrycket enorm, men vad beror det på att vissa nyheter får publicitet samtidigt som andra går obemärkta förbi. Hur gör media urvalet? Mitt uppdrag var att ta reda på varför media så sällan lyfter funktionshinderpolitiska nyheter. För några månader sedan gav FN rejäl kritik mot Sverige eftersom vi inte lever upp till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Nyss rapporterade Myndigheten för delaktighet hur arbetet går i kommuner, landsting och myndigheter utifrån regeringens strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken. Den 24 juni bestämde riksdagen att en ny lag införs från och med den första januari 2015 där otillgänglighet betraktas som diskriminering. Flera pressmeddelanden, insändare och debattartiklar pumpas dagligen ut från landets alla funktionshinderorganisationer. Men det är sällan/aldrig som dessa frågor får stort genomslag i mediabruset. Om personer med funktionsnedsättning syns handlar det bara om att de antingen är en hjälte som klarar sig bra trots allt, (kanske till och med tagit medalj) eller så är det synd om personen som inte kommer in på grund av otillgänglighet, inte kan leva som andra på grund av nerdragningar inom hjälpmedel och assistans, inte kan åka någonstans eftersom färdtjänsten slutat fungera.

Nu hinner jag inte blogga mer idag, men följ mig gärna på twitter för senaste nytt. Nu är det tal av  Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven som gäller. Imorgon ska jag förresten försöka krångla mig in på Socialdemokraternas mingel i St:a Karins ruin, vid Stortorget i Visby. Problemet är att jag inte vet om St:a Karins ruin är tillgänglig för rullstolsanvändare som mig. För att få svar mailade jag ansvariga för Socialdemokraterna i Almedalen och deras partikansli för över en vecka sedan. Jag har inte fått svar. Jag vet därför inte om partiet väljer att utestänga rullstolsanvändare från sitt Almedalsmingel, eller om Socialdemokraterna välkomnar alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0