Rösta i EU-valet

Vem du röstar på lägger jag mig inte i, men att du ska ta vara på din demokratiska rättighet och rösta ställer jag som krav. Tidigare år har kommuner fått ha röstningsproceduren i otillgängliga lokaler för personer med rörelsehinder, men från och med i år ställer regeringen högre grav. I år får ingen användare av rullstol eller rullator utestängas. Självklart ska jag rösta på valdagen den 25 maj, men jag ska även arbeta på uppdrag av Myndigheten för delaktighet. Regeringen vill ta reda på om kommunerna följer Regeringens krav på tillgängliga vallokaler och har därför givit Myndigheten för delaktighet i uppdrag att inventera tillgängligheten i massor av slumpmässigt utvalda vallokaler runt om i Sverige. Under perioden för förtidsröstning, och på valdagen, är jag därför en av ett 20-tal tillgänglighetsrådgivare i landet som fått i uppgift att inventera.
 
Vill du göra en egen privat tillgänglighetsinventering av din vallokal rekomenderar jag tillgängligt.nu. Bakom denna hemsida finns en förening, helt fristående från Myndigheten för delaktighets inventering. Personligen anser jag att Tillgängligt.nu inte lever upp till hundra procent eftersom inventeringarna görs utifrån inventerarens personliga upplevelse av om lokalen är tillgänglig eller inte - det handlar inte om ifall lokalen följer lagkrav. Men initiativet är ändå gott, och ju fler som lyfter tillgänglighetsfrågan ju gladare blir jag.
 
Innan du går och röstar måste du förstås också ta reda på vem du ska rösta på. Personligen rekomenderar jag att du läser DHRs utfrågning av EU-kandidaterna. Här kan du enkelt bilda dig en egen uppfattning om vem som ska få din röst. DHRs utfrågning är publicerad i tre delar - del ett, del två och del tre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0