Hur tillgänglig är Folkpartiets valstuga?

 
En av de valarbetare som arbetade när jag besökte Folkpartiet var Kenth Lövgren. Folkpartiet är det enda parti i Gävle som har ramp till valstugan. Rampen är liten, uppfyller inte laggrav på lutning, saknar avåkningsskydd och ledstång. Men där finns ändå en ramp vilket gör att en person som använder rullstol kan komma in. När jag frågar Kenth om de har partimaterial i alternativa format hänvisar han till partiets hemsida om det kommer en döv person och vill prata i valstugan. Han visar upp partimaterial på lätt svenska, saknar information i punktskrift men kan beställa hem det om jag vill.

Kenth serverar kaffe och fruk. När jag börjar prata om astmatiker och allergiker säger han att ingen får röka i valstugan, men Kenth har inte tänkt speciellt på att inte ha för mycket parfym på sig innan han gick till valstugan. Enligt valarbetaren har Folkpartiet i Gävle flera medlemmar med olika synliga funktionsnedsättningar och därför kan man kryssa in en Folkpartist med funktionsnedsättning i kommunen eller landstinget. Min avslutningsfråga handlar om ifall valarbetarna vet hur Folkpartiet ställer sig i tillgänglighetsfrågan. Svaret blev ”Vi arbetar intensivt vidare med funktionshinderpolitik i Bengt Westerbergs spår. I tillgänglighetsfrågan är det viktigt att tänka rätt från början vid nybyggnationer. Vår slogan är Ett samhälle för alla.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0