DOs svar på anmälan mot Almedalen

Det har väl inte gått någon förbi att jag anmälde Almedalsveckan till Diskrimineringsombudsmannen för diskriminering. De marknadsför sig som Sveriges, kanske världens, mest demokratiska plats som är öppen för alla. Men när jag vill delta i debatter, lyssna på seminarier och besöka montrar eller andra arrangemang kommer jag inte in eftersom miljön är otillgänglig. Det kryllar av trappor där det hade kunnat vara ramper, och det är allt för många arrangörer som hyr lokaler som utestänger mig som använder rullstol. Min anmälan fick enorm medial uppmärksamhet. De flesta tidningar, radiokanaler och teveapparater pratade om otillgängligheten i Almedalen. Det blev en rejäl oppinionsbildande grej som fick Gotland att gunga till i några sekunder. Men nu har DO kommit med sitt svar.
 
DO har beslutat att avsluta mitt ärende.
"Du har anmält att du har blivit diskriminerad under Almedalsveckan på ett sätt som har samband med funktionsnedsättning. DO arbetar på olika sätt för att motverka diskriminering. Vi kan utreda och driva ett ärende till domstol, men vi har också andra möjligheter. De ärenden som DO beslutar att utreda är ärenden som vi bedömer kan ge störst effekt för att påverka utvecklingen framåt mot ett samhälle där det inte förekommer diskriminering. Efter att ha gått igenom uppgifterna i din anmälan har DO beslutat att inte starta en utredning, utan vi avslutar ditt ärende. Vi har inte tagit ställning till om du har blivit diskriminerad. Din anmälan - och den kunskap vi fått genom den - är viktigt för oss i vårt övergripande arbete mot diskriminering. Detta beslut går inte att överklaga. Om du själv vill driva ditt ärende kan du väcka talan i tingsrätt.
 
 
Jag respekterar naturligtvis DOs beslut att avsluta mitt ärende, men tycker att Diskrimineringsombudsmannen är lite feg när man skriver "Vi har inte tagit ställning till om du har blivit diskriminerad".
 
 
 

Kommentarer
Postat av: tove stubbendorff

det är så jävla fegt av do

2015-09-14 @ 13:53:17
Postat av: Joakim Hammarstedt

Det var ett väldigt intetsägande svar. Så himla dåligt.

2015-09-17 @ 08:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0