Först i Sverige

 
När jag den 2 januari lämnande in min anmälan till Diskrimineringsombudsmannen om att otillgänglighet är diskriminering insåg jag inte att intresset skulle bli så stort. Naturligtvis misstänkte jag att min anmälan skulle bli den första i Sverige som testar den nya lagen och att det skulle uppmärksammas, men inte att intresset skulle bli så enormt stort. Bloggen har haft 250-300 besökare/läsare varje dag sedan den 2 januari. Min mobil ringer då och då och det rasslar hela tiden i brevlådan med ny digital e-post. Journalister från när och fjärran vill uppmärksamma händelsen och personer med funktionsnedsättning hör av sig för att få råd, tips och stöd kring hur även de kan använda den nya lagen.
 
Sedan 2007 arbetar jag heltid med tillgänglighet- och bemötandefrågor. Nästan dagligen hjälper jag kommuner, landsting, myndigheter, företag och föreningar att skapa tillväxt genom att göra deras verksamheter mer tillgängliga för fler. Jag hjälper till vid tillgänglighetsinventeringar av både inomhus- och utomhusmiljöer samt gör lärorika, underhållande och inspirerande utbildningar för dem som vill lära sig mer. Mitt arbete utgår alltid från att dem som arbetar med tillgänglighet- och bemötandefrågor ska göra det eftersom de då, på sikt, kommer skapa tillväxt och öka sin omsättning radikalt. Från och med nu kommer mitt arbete naturligtvis även inriktas på den nya lagen. Den nya diskrimineringslagstiftningen berör dig och jag berättar gärna hur.
 
Min anmälan till Diskrimineringsombudsmannen har uppmärksammats både här och där. Några exempel är:
Sveriges radio P4 Gävleborg
Tidningen Arbetarbladet
DHR - Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder
Tidningen Gefle Dagblad
Bussmagasinet
Tidningen Dagens Omsorg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0