ABF dag om engagemang - del 2

DHR måste bli bättre på att ha "möjlighets-planer". Det vanligaste, enligt Jakob Ohlsson, är att organisationer har krisplaner men man står handfallen när en möjlighet dyker upp. Vad har vi exempelvis för plan om någon plötsligt ringer kansliet och säger att hon vill engagera sig i DHR?

DHR måste bli bättre på att låta individens (medlemmens) röst bli hörd. Inte bara i vår egen organisation utan i vårt opinionsbildande påverkansarbete för att göra våra rättighetsfrågor mer begripliga. Lyfts frågor ur individperspektivet kan förståelsen för våra frågor kanske till och med öka bland människor som egentligen inte är vår målgrupp. Vi måste arbeta så våra medlemmar får företräda och känna ansvar så att personer inte bara ska vara medlem utan bli en DHR-are.

Angeli Sjöström Hedberg är författare till boken "Medlemsmodellen". Den handlar om hur vi får med folk, hur vi får dem att vara kvar och hur vi tar vara på deras engagemang. Kanske en bok för DHR att införskaffa? Hon berättade att den bästa ledaren är den ordförande som tar ett steg tillbaka, vågar sitta tyst, låter andra visa framfötterna och skapar engagemang istället för att ta allt jobb själv. Hon sa också att ett medlemskap laddat med extra erbjudanden, rabatter och förmåner gör medlemmar till kunder. Och när medlemmen sedan börjar bete sig som en kund och vill att DHR ska göra aktiviteter för, och inte med, dem blir förtroendevalda besvikna och säger att "vi är DHR". Vi måste bli bättre på att lyfta medlemskapet i DHR som det viktigaste värdet.

Angeli Sjöström Hedberg sa att 53 procent av svenskarna har ett ideellt engagemang. De lägger ner i snitt 15 timmar per vecka på ideellt arbete vilket motsvarar 300 000 heltidsarbetande. Samtidigt har det aldrig funnits så många anställda i organisationer per medlem. Organisationen sköts som ett företag och proffesionaliseringen centralt passificerar lokalt.

DHR måste bli bättre på att använda ABFs studiematerial, men främst bli bättre på att utnyttja studieförbundets resurser. Deras digitala tjänster för att synas och höras i sociala medier är kostnadsfria. Tillsammans med ABF kan vi till och med utveckla nya och egna projekt, kampanjer och studiematerial. Vi kan även ta hjälp av dem för marknadsföring av våra egna arrangemang.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0