En ABF dag om hur vi skapar engagemang

På uppdrag av DHR deltag jag den 27 maj på en ABF dag om engagemang Nordic light hotel i Stockholm. Här kommer min rapport. Texten är uppdelad i två delar, del två publiceras imorgon.

Ett 80-tal personer deltog när studieförbundet ABF arrangerade en heldag den 27 maj i Stockholm om engagemang och organisationsutveckling. Representanter från medlemsorganisationer, ABFs förbundsstyrelse, och ABFs kanslipersonal var där. DHR representerades av Fredrik Carnestam och undertecknad. Dagens rubrik var "Stärk folkrörelserna". 85 procent av den vuxna befolkningen i Sverige är medlemmar i en förening, men frågan är hur vi gör för att få ut hundra procent av det engagemanget?

Dagen hade ett intressant program med föreläsare som kampanjledaren Jacob Ohlsson, goda exempel från ABFs medlemsorganisationer som skapat engagemang och moderatorn Angeli Sjöström Hederberg som både föreläste och höll i dagens "Open space". Det var första gången jag provade på metoden "Open space". Det innebar att vi deltagare själva fick bestämma vilka ämnen vi ville ta upp, idéerna portionerades ut till 12 bord och sedan fick deltagarna själva välja vid vilket bord man ville sitta och diskutera. I nästan tre timmar gick vi alla runt bland borden, och i ett organiserat kaos uppstod en kreativ miljö där alla engagerades. En metod som krävde aktiva deltagare. En teknik som jag gillade trotts att jag var ganska trött i huvudet efteråt. Det vore spännande att prova "Open space" någon gång när exempelvis en verksamhetsplan för avdelning, distrikt eller DHR förbundet ska skrivas.

Jag tog till mig många intressanta saker som jag tror att vi har nytta av. Vi måste bli bättre på återkoppling och uppföljning. När en kampanj, en debattartikel, ett twitterinlägg, en konferens eller annat blir lyckat är vi nöjda och går vidare för att hitta på något nytt. Istället för att jaga ny energi, som Jacob Ohlsson uttryckte det, borde vi använda den som redan finns. Vad gör vi av de personer som exempelvis visade ett engagemang för arbetsmarknadsfrågan genom att anmäla sig till vårt seminarium på SKL-konferensen i Uppsala? Vad gör vi av de personer som delat, gillat och retweetat ett inlägg i sociala medier och därmed visat att de stödjer en åsikt om exempelvis hatbrott? Jakob Ohlssons mål i Socialdemokraternas senaste valkampanj var att ta 10 000 personer som gillat ett Facebookinlägg från tangentbordet till dörrknackning.

Vi ska förstås medlemsrekrytera, men för att skapa riktigt långsiktigt engagemang borde vi mest arbeta med att ta vara på och utveckla den resurs vi redan har. Vi borde prova på metoden att inte bara agera och arbeta utifrån initiativ och beslut på kansliet och från förbundsstyrelsen utan lyssna mer på medlemmarna. Vi lyfter förstås medlemmars frågor redan idag, men varför inte prova att ibland vända DHR-organisationen totalt upp och ner. Sätta de enskilda medlemmarna överst i organisationsstrukturen och placera förbundsstyrelsen längst ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0