Mitt senaste möte med Riksantikvarieämbetet och Kulturrådet

Eftersom jag, sedan två år tillbaka, sitter som förbundsstyrelseledamot i DHR har jag diverse uppdrag. Mest handlar fokus på tillgänglighetsfrågan. Ett exempel är mitt förtroendeuppdrag i Riksantikvarieämbetets och Kulturrådets samråd med funktionshinderförbunden. En rapport från vårt senaste möte hittar du här.
 
Förra samrådsmötet ägde rum i DHRs lokaler i Farsta, nästa samråd i november blir kanske hos Lika Unika. Dagens möte arrangerades på handikappförbundets kansli, extra spännande för mig eftersom jag aldrig tidigare besökt deras huvudkontor. Samrådet träffas två gånger per år, Handikappförbunden och Lika Unika har två platser var och DHR en plats där undertecknad sitter. Samrådet har funnits i fyra år och vi diskuterade om det finns anledning att utvärdera åren och se över samrådet för framtiden. Lika Unika och Handikappförbunden har bara utnyttjat en av sina platser. Intresset för ett inspel från myndigheterna om att delta i workshops och engagera sig i mer detaljerade verksamhetsfrågor har varit lågt. Det är DHR som mest visat framfötterna. Lika Unikas styrelse har till och med beslutat att helt lämna samrådet och föreslår istället att Lika Unikas alla organisationer får ett varsit mandat i samrådet. Diskusionen om samrådets utformning lär fortsätta.

Riksantikvarieämbetet pratade om deras arbete att leva upp till Regeringens strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken. Myndigheten får kritik från Myndigheten för delaktighet eftersom Riksantikvarieämbetet inte implementerat tillgänglighetskrav i sin bidragsgivning. En kvarts miljard kronor fördelas årligen för kulturarvsvård. Riksantikvarieämbetet måste också hitta bättre verktyg för uppföljning så myndigheten får indikatorer att jämföra år för år i rapporteringen till Myndigheten för delaktighet. Riksantikvarieämbetet berättade också att de planerar en workshop med funktionshinderorganisationerna om tillgänglig information den 18 september. De arrangerar fem endagsutbildningar om tillgänglighet under 2015 för att kompetensutveckla tjänstemän i kommuner, landsting/regioner och länsstyrelser. Den 22 oktober arrangeras en forskningskonferens i samarbete med Lunds universitet och DHR. Konferensen riktar sig till alla som arbetar med tillgänglighetsfrågor, företrädare för funktionshinderrörelsen samt forskningsinstitutioner och universitet. Syftet med konferensen är dels att belysa forsknings- och utvecklingsbehov, dels att knyta kulturmiljöns aktörer närmare forskningen och funktionshinderorganisationerna.

Vill du veta vad Kulturrådet pratade om, och vad jag sedan hade för inspel, behöver du bara komma tillbaka till min blogg imorgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0