Tre arbetsuppgifter

Studieförbundet ABF
Jag kontaktades av Jenny Olwan på ABF efter att vi träffats och bytt visitkort under Almedalsveckan på Gotland. Hon studerar i New York och arbetar samtidigt med att skriva redaktionellt material till studieförbundets hemsida. Jenny ville göra en intervju med mig om DHR och DHRs samarbete med ABF. Vi hade ett långt samtal med hjälp av ett videokonferens-system. Artikeln publicerades den 19 augusti och blev så här:
 
Riksantikvarieämbetet
DHR är med och arrangerar en konferens med rubriken "Ökad tillgänglighet till kulturarvet - vilka är utmaningarna?" tillsammans med Riksantikvarieämbetet och Certec. Det är många detaljer som ska fixas och därför hade jag nyss ett telefonmöte med myndigheten. Konferensen ska arrangeras den 22 oktober på Lunds Universitet med talare från Kulturrådet, Riksantikvarieämbetet, Myndigheten för delaktighet, Boverket, Hembygdsförbundet, Fastighetsverket, Funka, Certec och "lilla" jag. Dagen fokucerar på den fysiska tillgängligheten i offentliga byggnader med kulturhistoriska värden och hur digital teknik kan användas för att göra information och besöksmål mer tillgänglig för fler. Mitt uppdrag är att se till så att konferensen blir tillgänglig, men jag ska också medverka för att ge ett brukarperspektiv.
 
En tillgänglighetsapp
Med hjälp av Skype kontaktades jag av två män, grundare av en tillgänglighetsapp. I två timmar samtalade vi kring hur appen kan utvecklas och jag gav dem rådgivning. Det är exempelvis viktigt att det inte är för mycket information, det kanske räcker att användaren i ett första skedet ser om det finns en ramp vid entrén eller inte. Men en djupare nivå är också viktig för dem som vill ha mer. Många behöver ju veta hur mycket rampen lutar, om den har ledstång, avåkningsskydd osv... Jag berättade också om min tveksama ställning till användarrellaterad information. Om Kalle besöker ett bibliotek och använder appen för att berätta att biblioteket är tillgängligt, vet jag ju bara att Kalle tycker att biblioteket är tillgängligt för honom. Jag vet inte om entrén är tillgänglig för mig. Istället för att få information om hur Kalle upplever tillgängligheten och att han berättar att där finns en ramp, vill jag helt enkelt bara ha information om rampens lutning och en bild så jag själv kan bilda mig en uppfattning om det är tillgängligt eller inte. Privatpersoner/Användare som inventerar är också tveksamt för mig eftersom den information de insamlar, utan att få någon erkättning, sedan kan säljas av företagaren som äger appen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0