Diskrimineringslagen testas för första gången

 
Tack vare DHR – Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder kan det nya tillägget i diskrimineringslagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering testas för första gången i svensk historia. DHR har beslutat att driva min diskrimineringsanmälan till domstol. Den 2 januari 2015 ville jag åka buss från Gävle för att hälsa på min bror i Österfärnebo. Bussen var utrustad med trapplift men eftersom chauffören inte var utbildad kunde han inte hantera trappliften och jag kunde inte åka med. Den enda information jag fick var att vänta på nästa buss, som skulle gå om två timmar. Den bussen skulle fungera för mig som använder rullstol.

Sedan den 1 januari 2015 finns ett nytt tillägg i diskrimineringslagen som gör att otillgänglighet som utestänger personer med funktionsnedsättning kan betraktas som diskriminering. Lagen har kritiserats av många för alla undantag och skälighetsbedömningar. Under 2015 har personer med funktionsnedsättning skickat in 300 anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen om att de upplevt sig diskriminerad på grund av otillgänglighet men myndigheten har avskrivit de flesta. Ett 30-tal anmälningar har utretts av Diskrimineringsombudsmannen. Inget ärende har resulterat i förlikning eller domstolsbeslut.
 
 
En av de ärenden som Diskrimineringsombudsmannen utrett är min anmälan om att jag inte kunde åka buss. Jag kände mig diskriminerad på grund av otillgänglighet och menade att bussbolaget gjort fel som inte har utbildat sina chaufförer i att använda trappliften. När Diskrimineringsombudsmannen utrett frågan kom man fram till att jag kan ha blivit diskriminerad, att bussbolaget är ångerfull och beklagar det som hänt samt att bussbolaget lovat se över sina rutiner så det inte upprepas. Efter utredningen och detta konstaterande valde Diskrimineringsombudsmannen att lägga ner ärendet.

Eftersom jag kände mig diskriminerad på grund av otillgänglighet och menade att bussbolaget gjort fel blev jag förstås besviken när Diskrimineringsombudsmannen valde att inte driva min anmälan till domstol. Men tack vare DHR får jag nu en möjlighet till upprättelse. En stämningsansökan har idag inlämnats till Gävle tingsrätt.
 
Läs mer här:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0