Fredagen den 7 juli i Almedalen

 
I dag är det Sverigedemokraternas dag i Almedalen, men jag struntar fullständigt i Jimmie Åkessons tal och partiets politik eftersom deras grundläggande idéologi utgår från rasism och inte står upp för mänskliga rättigheter. Jag fokuserar på annat. Igår tog jag båten hem och detta blogginlägg skrivs i Gävle. Det känns bra att inte vara i Almedalen i dag samtidigt som Nordiska motståndsrörelsen. Samtidigt hade jag gärna gått Mångfalldparaden. Det är extremt mycket på gång just nu som påverkar personer med funktionsnedsättning. Vi har den nya lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering, en helt ny svensk strategi för funktionshinderpolitiken är på gång, LSS-utreds och alla byggregler ses över. Och mycket, mycket mer. Det där med att förändringar är på gång i plan- och bygglagen oroar eftersom många starka aktörer vill försämra nuvarande tillgänglighetskrav vid ny- och ombyggnation. Detta pratade jag om med Bostads- och digitaliseringsministern Peter Eriksson.
 
 
Igår lyssnade jag på studieförbundet Sensus seminarium om att använda satir i politiken och samhällsdebatten. Personligen tror jag att fler kan påverka mer i funktionshinderpolitik med humor som "vapen". I år arrangerade Sensus en hel dag i Almedalen sprängfylld med seminarium under den övergripande rubriken "Mänsklig hållbarhet".
 
 
Igår lyssnade jag också på ett seminarium med Teskedsorden och Mångkulturellt centrum om mångfalld, mänskliga rättigheter, inkludering och antirasism.
 
 
Och plötsligt under min promenad bland utställare, montrar, politiker, debattörer, organisationer, debatter, föreläsningar, mingel och seminarium råkade jag hamna hos Moderat kvinnorna. På något sätt både hatar och älskar jag Almedalen tack vare och på grund av detta kaos av åsikter högt och lågt överallt. När jag tittade in hos Moderaternas kvinnor upptäckte jag att de är värld en guldstjärna. Alla seminarium som Moderaternas kvinnoförbund arrangerar görs i tillgängliga lokaler. Samtidigt vill jag dela ut ett ris till S-kvinnor som gör alla sina seminarium i lokaler som utestänger alla kvinnor och män som använder rullstol.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0