Torsdagen den 6 juli i Almedalen

 

Det går inte fort inom funktionshinderpolitiken. Redan innan den 1 januari 2015, då även otillgänglighet började betraktas som ny form av diskriminering, ansåg demokratiministern Alice Bah Kuhnke att flera av den nya lagens undantag och skälighetsbedömningar var fel. Ett och ett halvt år senare under Almedalen 2016 kom nyheten att regeringen, med demokratiministern i spetsen, ville göra om lagen. Näringsidkare med färre än tio anställda ska inte längre undantas. Om otillgänglighet uppstår kan det i lagens mening vara diskriminering hur få anställda en företagare än har. Ett år senare, sommaren 2017, säger Alice Bah Kuhnke nu att även små företag ska omfattas av förbudet mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet. "Företag med färre än tio arbetstagare utgör den stora delen av företag inom området varor och tjänster och är sådana som många möter i sin vardag. Genom förslaget får den enskilda individen större tillgång till effektiva rättsmedel och möjlighet till upprättelse" skriver regeringen. Men (suck) tyvärr kan jag konstatera att de tidigare bestämda åsikterna förvandlats till ett förslag. Och om förslaget överhuvudtaget blir verklighet sker det inte förrän (suck igen) i maj 2018. Det går inte fort inom funktionshinderpolitiken. Jag fick en pratstund med henne igår och det låter dock positivt. Målsättningen är att frågan snart kommer upp i riksdagen och att en majoritet säger ja till att undantaget plockas bort.

 
I dag är det Kristdemokraternas dag i Almedalen och jag hoppas förstås att partiledaren Ebba Busch Thor pratar mycket om funktionshinderpolitik i kvällens tal. Eftersom jag sitter på båten på väg hem ikväll kommer jag inte kunna bevaka talet live i direktsändning. Men självklart tar jag i efterhand reda på ifall hon nämner något om det som intresserar mig.
 
Det händer massor under Almedalsveckan. Ett avstånd på kanske 100 meter kan ta över en halvtimme att gå eftersom det hela tiden är någon som vill framföra sin åsikt i något aktuellt ämne. Och är planen att gå från ett seminarium i lokal A till ett annat seminarium i lokal B är risken/chansen alltid stor att man istället slumpmässigt upptäcker något oplanerat och hamnar i lokal C. Här kommer några exempel på allt jag hittills gjort.
 
Naturligtvis satt jag i publiken, och pratade med en mängd intressanta personer runt om kring, när Funktionsrätt tillsammans med projekten "Med lagen som verktyg" och "Från snack till verkstad" arrangerade en utfrågning av juristen Hanna Gerdes. Det handlade om otillgänglighet som en ny form av diskriminering. Jag hälsade på i studieförbundet ABFs monter som är mycket snyggare och tillgängligare i år än ifjol. Jag hälsade på hos några assistansbolag, funktionshinderorganisationer och Arvsfondens montrar och pratade om tillgänglighetsfrågor för personer med funktionsnedsättning.
 
I minglet träffar man många gamla bekanta. Ett exempel är Signe Brockman (S), ordförande i Sandvikens kommuns kunskapsnämnd. Riksdagspolitikern Lars Bäckman (M) och Kerstin Branneryd (M), vice ordförande i Gävle kommuns kultur och fritidsnämnd, nappade på min inbjudan till Almedalenbesökare att prata om funktionshinderpolitik med mig över en kopp kaffe. Det blev, tycker jag, ett riktigt kreativt samtal.
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0