En hemlig utredning

Från och med den första januari 2009 finns en ny diskrimineringslag i både Norge och Sverige. I Norge valde man att betrakta fysik otillgänglighet som en diskrimineringsgrund, men i Sverige vågade man inte. Integretions- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni menade att det är en viktig fråga men ville utreda mer innan hon ansåg att regeringen kan ta ett beslut. Hon gav Hans Ytterberg i uppdrag att utreda frågan och sedan några månader tillbaka är utredningen klar.

För några dagar sedan träffade jag en kvinna som arbetar på Sveriges kommuner och landsting. Jag väljer att inte namnge henne, men lovar att hon är djupt insatt i landets tillgänglighetsarbete. Min hemliga källa avslöjade att hon sett utredningen. Dokumentet har den senaste tiden varit ute på en intern remissrunda bland riksdagens olika förvaltningar samt några andra aktörer och plötsligt dygt upp på hennes bord. Jag försökte, jag gjorde allt jag kunde för att försöka få SKL-kvinnan att avslöja något i utredningen utan lyckat resultat. SKL-kvinnan berättade bara att utredningen nu hemlighetsstämplats.

Det går bara att spekulera i vad allt hemlighetsmakeri beror på. Kanske beror det på att Hans Ytterberg kommit fram till att otillgänglighet ska betraktas som diskriminering? Kanske beror det på att Hans Ytterberg kommit fram till att även landet Sverige måste leva upp till lagar och regler kring mänskliga rättigheter? Och det verkar regeringen strunta i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0